hur man gör en ljusbåge

2

23ronnie11

Guest
hej kan någon hjälpa mig att göra en kraftig elektrisk båge ca 1 cm lång Det bör vara väldigt kraftfullt och behöver inte vara lång är det bättre att använda DC eller AC

Bygg en Tesla spole, Jacobs stege, en bil tändspole, blixten krets av en engångskamera eller elektronik i en fluga zap racket

DC ger en mer stabil båge, även om det finns urholkning av en av dina elektroder. FWIW är ljusbågen impedans om 0,5 Ohm men en mycket högre spänning krävs för att slå bågen. Jag skulle Google "Teslaspolar". Det beror helt på vad du vill använda båge. Frank

Jag behöver en kontinuerlig båge för att värma upp luften. jag behöver bara ett enkelt och effektivt sätt att göra en liten men kraftfull båge. är hög spänning krävs för att göra en kraftfull båge .. så vad ska jag använda flyback transformator eller ett MOT

Använd en LM555 oscillator kör en effekt transistor med en bil tändspolen som insamlare last

För att kommentera några tidigare inlägg, tror jag ljusbåge är inte samma sak som en hög spänning gnista, som kan uppnås med en tändspole. En elektrisk båge är en plasma-urladdning som upprätthålls av den medföljande strömkabeln. Den klassiska kol båge lampan har drivits på cirka 30 till 60 V AC med strömmar från 10 till 100 A. Du behöver en hög strömtransformator med hög läcka induktans, t ex en svets transformator. Några säkerhetsrisker i samband med båge ansvarsfrihet bör beaktas: - stark UV-strålning, farliga för ögon och oskyddad hud - generering av nitrouses gaser och ozon

Jag behöver en kontinuerlig båge inte en gnista. Jag behöver denna båge att göra en båge raket så alla förslag. Problemet med en Tesla spole är att det är för stor. Jag tror att en bil tändspolen bara kan ge en gnista. Tror ni att jag ska använda en flyback transformator eller ett MOT. om du tror att flyback är bättre kan du föreslå en bra förare krets

Teslaspolar är bara stor, eftersom de måste vara mer spänning de producerar kommer att blinka mellan varv på spolar. Använda lägre effekt och lägre spänningar skulle inverka negativt på storleken. En oljefylld tändspole är en mycket bra start på grund av oljan dielektriska de kan packa mer spänning i ett mindre utrymme. Du kan även få dem från bil Scrappers för Loose Change. I en bil som de producerar bara en gnista eftersom att det som drivkrets gör. FWIW år sedan jag byggde en elektronisk tändsystemet till min egen design och fick mönstret fel. Resultatet blev en kontinuerlig urladdning som blixtrade över från HT kontakt till fallet med en tändspole, ett avstånd på ca 50 mm. Frank

Jag kan behöva kW effekt. Kan ni visa att kretsen (tändspole). Kan jag anpassa det för en flyback transformator fast jag inte behöver en 5cm lång båge

Innan vi diskuterar om kretsar , bör vissa punkter klargöras: - Vad är det huvudsakliga strömkälla för ljusbåge? - Hur tänker ni ignnite det? Som redan nämnts, även om driftspänningen för bågen kommer att vara låg (flera 10 V), en hög spänning källa krävs för antändning. Alternativt kan det antändas genom att elektroderna, som vanligt med bågsvetsning eller en klassisk kol båge lampa.

Jag minns filmprojektorer som används när jag var liten (är systemet det samma idag?). Det fanns två kolstavar med ändarna hålls på konstant avstånd från varandra. Aldrig haft chansen att se hur det faktiskt fungerade. De genererade mycket värme. Titta också för den teknik som används för den stora reflektorer (WWII) att lysa mål för eldledning. IIRC de använde en liknande princip. Strålkastare eller spotlights.

Du hänvisar till kol båglampor. Jag nämnde redan det. Se den här Wikipedia-artikel för de olika teknikerna [url = http://en.wikipedia.org/wiki/Arc_lamp] Arc lampa - Wikipedia, den fria encyklopedin [/url] Dagens biograf projektorer uteslutande använda högtryck xenon båglampor. Carbon båglampor har oftast en Elektromagnetiskt mekanism som styr elektroden avstånd, behålla den nuvarande vid en definierad börvärde.

Jag har inte tänkt på strömkällan. Vad föreslår ni en eliminator eller ett batteri jag tror inte jag kommer att kunna göra en kontakt efter att raketen är gjord

Jag är inte säker på om jag kommer att behöva kW. men om det krävs vad strömkälla ska jag använda och vad ska jag använda för att få den båge

Du har inte klargöra dina avsikter exakt. Några kommentarer får mig att tänka, att du vill faktiskt flyga en båge raket. Jag antar att det inte kan fungera eftersom inga tillgängliga elektrisk strömkälla har energitäthet (i form av E / m) för att generera en tillräcklig dragkraft. Men det är bara en gissning. Flytta ett fordon genom en båge raketer för demonstrationen kan vara möjligt. För en mobil enhet, superkondensatorer erbjuder den högsta särskild behörighet i en 0,1 till 10 sek tidsskala längre tiden för experimentet, skulle NiMH eller Li-Ion batteri att föredra.

Jag vill inte att flyga raket Jag vill bara göra en fungerande modell som ger en liten dragkraft

Jag vill inte att flyga raket
Det är bra. Jag föreslog redan en standard bågsvetsning transformator som strömkälla. Det skulle kräva ytterligare högspänning tändsystemet, om du inte kan antända den båge genom att kortsluta elektroderna. Med ett batteri eller supercap, är en inverter behövs. Men jag antar, bör du börja med termodynamiska design. Den bör klargöra båge effektbehovet.

problemet är att jag inte har en bågsvetsning transformator jag tror inte jag kommer att kunna få ett. men jag kan få en MOT en flyback transformator. Tror du att värma upp gasen innan du går till elektroderna göra det lättare att göra den båge

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back