Hur man kan dela 10 pulsen MHz klockan till 500 kHz?

A

agk.ganesh

Guest
Hej :) :) Jag är en mycket nybörjare .... För min MUC projekt ... jag är med hjälp av ADC 0808 tooo ... det behöver 500 kHz klockpuls .. Men jag har 10MHz kristall klocka för min MUC! Hur man kan dela den 10MHz klockpuls n ger det till ADC?? Pls hjälpa mig ... :) Thanksss Waitng för repliesss

Använd räknare chip cd 4040 eller så använder Q4 / Q5 / Q6 men bättre kan du använda 555 i astabila mode

Tack .... Hej kan u ... förklara lite mer ... Wat är att Q4/Q5/Q6?? Y säger u 555 astabble är bäst??

ADC0808 / 9 jag är van 400-500 gånger, en bra exp ca det. medan du kör sin klocka från XTAL, kan det finnas ett problem med gränssnitt av så hög FRQ, signal till TTL ckts. fortfarande req ett chip. så gå för separat klockan med hjälp av 555, kan 2 r, 2c, 1 d .... billig också och vara diskant rop lätt om det är några problem

[Quote = agk.ganesh] Hej alla :) :) Jag är en mycket nybörjare .... För min MUC projekt ... jag är med hjälp av ADC 0808 tooo ... det behöver 500 kHz klockpuls .. Men jag har 10MHz kristall klocka för min MUC! Hur man kan dela den 10MHz klockpuls n ger det till ADC?? Pls hjälpa mig ... :) Thanksss Waitng för repliesss [/quote] Använd timer / räknare modul i din mikro.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back