Hur man läser datafil med VHDL

H

hoangthanhtung

Guest
Jag har en fråga. Finns det någon som vet hur man ska läsa texten fil eller binär fil genom usng VHDL eller Verilog för att göra en provbänk. Låt mig veta namnet VHDL eller Verilog, ge mig exempel om du kan. Tack på förhand.

Hej I `ve lagrat pixelvärden i en textfil i form av matris Nu behöver jag läsa värden i array pls tala mig hur kan jag göra detta tack på förhand

Det finns gott om exempel på hur man använder textio biblioteket över internet. Kom tillbaka när du fastnat med något specifikt.

Jag har skrivit ett program, men jag don `tknw wats fel i att PLS kan u rätta till det

bilagor är här koden n filen som jag behöver läsa

och vilka problem du har med denna kod? Du inser att du inte kan syntetisera det rätt? Filen IO är bara lämplig för testbenches.

FEL: HDLParsers: 808 - "F :/ Xilinx/file1/file2.vhd" Linje 55. readline kan inte ha sådana operander i detta sammanhang. FEL: HDLParsers: 808 - "F :/ Xilinx/file1/file2.vhd" Linje 56. läsa kan inte ha sådana operander i detta sammanhang. Dessa r felen I `m gettin. [color =" Silver "] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 09:36 ---------- Tidigare inlägg har vid 09:35 ---------- [/SIZE] [/color] ledsen att jag ddin `t visste detta koncept. faktiskt jag vill läsa värdena n ge dem som underlag för ett annat program som omvandlar tal till binärt. wat lösning kan jag nu

försöker du att syntetisera denna kod? eller bara simulera det? [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 09:41 ---------- Tidigare inlägg var 09:40 ---------- [/SIZE] [/color] En annan orelaterad fråga - man kan inte ha Inout hamnarna av typen heltal.

jag vill simulera [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 09:51 ---------- Tidigare inlägg var 09:43 - --------- [/SIZE] [/color] sir Som jag sa är det möjligt att läsa siffrorna i fil och ge dem som indata. Som jag menar i rad form för konvertering

är det möjligt att göra en massa saker med VHDL. Och det skulle vara bra att läsa dem i en array. Felen du får får mig att tänka att du försöker syntetisera koden istället simulera, eftersom det är inget fel med koden för simuleringen. Men mina tankar är: 1. Med nuvarande koden ska du bara läsa det första värdet från varje rad i decimal.txt filen 2. ni har förklarat en typ som kallas "decimal", som är en fil av heltal. Varför? du läser en text-fil inte en datafil. 3. du kan inte ha en Inout port av typ heltal 4. När du kommer till slutet av filen, kommer det att börja om igen från början av filen. Processer loop för evigt.

inget sir simulering är Happenin wid denna kod [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 16:43 ---------- Tidigare inlägg var 16:41 ---------- [/SIZE] [/color] sorry simulering inte händer med koden bcos det visar felet ERROR: HDLParsers: 808 - "F :/ Xilinx/file1/file2. VHD "Line 55. readline kan inte ha sådana operander i detta sammanhang. FEL: HDLParsers: 808 - "F :/ Xilinx/file1/file2.vhd" Linje 56. läsa kan inte ha sådana operander i detta sammanhang.

ta bort alla av typen deklarationer i filen. Det mathållning upp allt. De typer som redan är deklarerade i std.textio ska du deklarera dem inte igen dig själv.

thank u sir nu felet är inte där. Hur kan jag se de värden som i `ve fått från fil. FEL: Simulator: 29 - vid 0 ns: Kunde inte öppna filen 'C: \ Documents and Settings \ Chitra \ Desktop \ decimal.txt "av Text FEL: Simulator: 29 - vid 0 ns: bcos under simuleringen fick jag detta fel

först och främst måste du se till att filen finns där du säger det gör - vägen är obviosuly fel. För det andra - sätta "int" signal på en våg fönster.

Sir Jag fick effekt [COLOR = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 17:10 ---------- Tidigare inlägg var 17:08 ---------- [/SIZE] [/color] men läsning bara första värdet SHD jag förlänga slingan

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back