icke invasiva bil bränsle nivå detektor

P

pakitos

Guest
Hej Jag vill utforma en exakt bränslet detektor.
vad gör ni för att användas som sensorer /
mekaniska som de som används i bilar?
ultraljud?
ljus?

pls behöver era förslag om någon har arbetat med det kommer att bli lättare att undanröja alternativ

Jag har aldrig gjort det men det kan vara värt att följa upp, jag antar bränslet i tanken:

Placera en liten ljud givaren (en liten högtalare) längst upp i tanken.Gör baksidan av givaren lufttät och främre öppen för tanken genom ett litet hål.

Nu skickar en puls på cirka 200mS in givaren så det blir ett tryck våg genom hålet i tanken.Ungefär halvvägs genom puls, mäta ström till givaren.Om min idé verk, en tom tank kommer att ha mer luft i den så komprimeringskodningssystemet från puls kommer att bli mindre och den nuvarande låga.Om den är full, det kommer att bli mindre volym luft att komprimera så det blir mer motstånd erbjuds givaren och den nuvarande kommer att vara annorlunda.Om det fungerar kan det vara möjligt att placera givaren längre bort och använda en styv pipe att göra trycket vågen.

Bara en idé ...

Brian.

En sensor placeras inuti tanken eller att det
är atmosfären bör resistenta mot mättade bränsle (kolväten) ånga respektive flytande fas.Jag är rädd, detta kriterium är redan exklusive mest akustisk givare,
med undantag för hermetiskt ultraljud och liknande givare.

Varje mätning, som sker i tanken gas utrymme måste överväga det
är olika sammansättning och olika akustiska egenskaper.En Temne av flygning mätning (tank top flytande ytan) till exempel inte kommer att ge tillräcklig noggrannhet utan referensmätmetoder sensorkomponenter själva ljudet hastighet.

Den föreslagna tryck puls mätning dessutom lider av effekten, att en gas utrymme fyllt med en mättad ånga har ett gott ökade på grund av fas förändringar av tryckvariationer.

Dessa begränsningar gör klassisk mekanisk teknik gynnsamma.Bland de strikt icke invasiva metoder är ultraljud "genom-väggen" mätning från tankens botten, viktning tanken eller hydrostatisk nivå mätning (om det krävs uttagen redan finns).

För BIL bränsletankar de
är mekaniska som ni redan vet, av olika skäl ..

Ultraljudet sensorn kommer att drabbas av en massa störningar (buller) när bilen är i rörelse eller motorn är igång.

Differentialtryckgivaren eller viktning tanken fungerar inte heller, eftersom bilen bränsle i tanken utsätts för olika acceleration / retardation styrkor dödar någon tryckgivare över tiden.Även nivån trend blir oläsliga.

De befintliga mekaniska dem är bra så länge de har en stor tröghet på behandlingen och den behandlingen i tanken inte varierar när du trycker på bromsen.Också de
är ganska billigt ..som skall tillverkas i stor skala.

Ett annat alternativ som du bör titta på är "guidad wave radar" eller "magnetiska flyter".Se det som en tank "synglas" med en enhet inthere för att skicka ut några resultat.Den sightglass är vertikala, sensorn kommer inte att påverkas av hastighetsökningar eller i bilen, men bränslet kan vara.

Jag vet att den mekaniska är det bästa valet men om du vill lägga till en givare är det lättare att inte använda invasiva metoder.
det finns en icke-invasiv sensor på:
http://www.schraderelectronics.com/ProductDetailsPage.aspx?product=8
att jag vill veta hur det fungerar

och en annan ultraljud på:
http://www.ssitechnologies.com/fuel.htm

vad gör du yhink det problem med att använda ultraljud (skickar en kort puls och mäta den tid det tar att reflekteras tillbaka)
tack till alla

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back