Ingångsimpedans en patch-antenn

M

MrElec

Guest
Hej, Jag har en Coax matad antenn utformad med HFSS.I vill hitta sin ingångsimpedans hur gör jag fortsätta? help please det är angeläget.

Hej kspalla menar du att HFSS jag kan använda Z parametrarna alternativet "resultat rapport" för att få ingång impedans antenna.Am jag rätt?!

Du menar att i HFSS jag kan använda Z parametrarna alternativet "resultat rapport" för att få ingång impedans antenna.Am jag rätt?!
rätt

Vad sägs om i FEKO, du vet hur man får ingångsimpedansen av ett plåster efter begäran S-parametrar?

När det gäller FEKO kan du gå till PostFeko fönstret efter simuleringen, då du måste välja "Lägg till en graf källdata". Ta en titt på dokumentet nedan. Glöm inte att välja alternativet subtrahera lastning och fylla värdet av den referens som du vill normalisera. Exempel på dokumentet för 50ohm. Skål

vad är din resonansfrekvens? Im försöker få reflektionskoefficienten lägre än-20dB för en 150 ohm ingång foder antenn, men ändå hopplöst, är min resonansfrekvens 15e9 Hz, ER = 2,35, medan bredden inte överstiga 1 cm, den lägsta jag kan nå är-12dB . Kan du ge mig några idéer

Om du vill använda en koaxial foder kan man inte riktigt designa en matchande nätverk, så du har ändra placeringen av matningspunkten. En annan metod är att justera bredden av antennen. Detta bör inte ändra resonansfrekvensen av en massa, men det kommer att ändra impedansen av plåstret. Om dessa inte fungerar kan du försöka göra några nedskärningar i plåstret. -12 DB är bra nog för de flesta tillämpningar ändå, så länge du har en bra bandbredd. Allt under -9 eller -10 dB är ok. Det är en dB skala så att dina förluster vid -13 dB är 5 procent och vid 20 dB är de 1 procent. Så skulle man hellre ha en bättre bandbredd än en låg S11. Förlusterna kommer att bli mycket högre än 1 procent i praktiken i alla fall.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back