Kan jag konvertera 12V AC till DC?

J

Jack.Straw

Guest
Jag arbetar med ett projekt där jag har en 120V AC till 12V AC transformator (60W max) slår 2x 20W 12V MR11 lampor. I samma utrymme jag har också en PIC-krets och en reläer par som kräver 5V DC. Jag har redan gjort en 5V reglera krets som använder en 7805 spänningsregulator, men jag kommer att behöva förse det med 8V-12v DC. För att testa Jag har använt ett 120V AC till 9V DC vägg-vårta att leverera PIC kretsen och reläer, men mitt projekt låda utrymmet är begränsat, jag undrar om det finns ett enkelt sätt för mig att helt enkelt använda 12v AC som redan finns för att ge likström jag behöver. Alla råd du kan ge skulle uppskattas ... tack! -Scott

Du kan använda samma Lm2805 med helvågslikriktad 12 VAC (20 VDC) så länge som 5 V lastströmmen x 15 V är mindre max effekt av LM7805 (med kylfläns)

Lite forskning kom upp med "Diode Bridge". Det verkar som detta är vad jag letar efter, men jag är osäker på kondensatorn värde för utjämning. Rekommendationer? [Bifoga = CONFIG] 71.769 [/attach]

Här är exempel krets för dig ... [Bifoga = CONFIG] 71.770 [/attach]

Kak111 ... Tack! Jag tror att jag förstår allt utom cap värden. Du har 470UF ... 2200UF för C1 och 470nF ... 2200UF för C2. Jag förstår inte ... varför det finns 2 värden för varje? Tack igen,-Scott [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 21:55 ---------- Tidigare inlägg var 21:38 ---------- [/SIZE] [/color] En annan snabb fråga: Eftersom jag redan reglerar spänningen till 5V med 7805 är 7812 verkligen nödvändigt? Det verkar som med denna krets jag skulle reglera till 12V med 7812 och sedan skickar som 12v skall regleras till 5V med 7805. Är det viktigt eller kan jag bara använda 7805 (rankade upp till 35V 1a) för att reglera från 17v ned till 5v? Tack! -Scott

[QUOTE = Jack.Straw, 1055702] Jag tror att jag förstår allt utom cap värden. ... varför det finns 2 värden för varje? [/QUOTE] Om du konsultera tillverkaren sitt datablad för en spänningsregulator du ofta se att de rekommenderar ett litet värde kondensator som inte är en elektrolytisk, parallellt med ett stort värde elektrolytisk. Det senare är för utjämning, är den förra för att eliminera risken för oscillation. Elektrolytkondensatorer uppvisar ett litet värde av induktans som gör dem olämpliga för filtrering eventuella högfrekventa komponenter.
Eftersom jag redan reglerar spänningen till 5V med 7805 är 7812 verkligen nödvändigt?
Nej, det är det inte. Åtgärda 12Vac med en bro och ett stort värde elektrolytisk. Dc över C kommer att handla om 15V (toppen av AC minus två droppar diod). Mata det till 5V regulatorn. Fortsätta att använda icke-renad 12V för de två glödlampor.

Om du inte behöver 12VDC för reläer, finns det ingen anledning att reglera 12V först. Kom bara ihåg att 7805 är seriell analog regulator dvs. effektförlusten i regulatorn är (Udc Nätaggregat - 5V) * I. Som är för kylfläns beräkningar. I fall 17Vdc i, 5V / 1A ut, försvinner makten i regulator 12W.

Grymt, allt fungerar perfekt nu. Tack killar så mycket för din tid och hjälp!

Ja titta bara på databladet för din spänningsregulator det oftast listar allt du behöver veta för att avsluta kretsen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back