karakteristiska impedans

M

myem

Guest
Varför tar vi karakteristiska impedans vara 50 ohm?
Var kan jag få relativ referens?

THX

Det bygger på den gemensamma kretskonstruktion erfarenhet

Tack för ditt svar
Denna artikel är bara förklaras med ord.
Finns det någon relaterade artikel om matte?Till efter 31 sekunder:Tack för ditt svar
Denna artikel är bara förklaras med ord.
Finns det någon relaterade artikel om matte?

hej,
50ohm är inte nödvändigt, 75 ohm är också standard i många fall.
neways principen bakom det är maximal kraftöverföring sats som säger att maximal effekt levereras till lasten när dess impedans är lika med impedansen av systemet.
Eftersom samarbetet är ax kablar tillverkade av material så att deras egenskapen impedans som också beräknas utifrån en formel (u kan få det i någon bok om elektromagnetism) är 50ohm och för att ge maximal effekt bör det matchas med en belastning på 50ohm .
If u använda andra kabeln har olika karakteristiska impedans u måste ändra branschen lasten accordingly.In allmänhet 50ohm och 75ohm är standard.hope detta hjälper.
hälsningar
pimr

Håller med Pimr.20-50 ohm karakteristiska impedans fortfarande används i vissa radarsystem.Eftersom det kan få bäst prestanda och enkel att ansluta.La efter 5 minuter:I praktiken Engineering, co-ax kablarna inte är lika med 50 ohm vanligtvis.De är mer eller mindre än 50 ohm.

Det hela handlar om att grundläggande kraftledningen teori.Tanken är att matcha impedans så att du minimerar förluster och relections.Överdriven reflektioner kan förstöra din ursprungliga signalen.Tänk på dessa signaler som ett eko.När din röst signalerna träffar ett annat medium för olika impedans, t.ex. en vägg studsar tillbaka och det ursprungliga meddelandet blir förvrängd upp.Så om du kan hålla impedans samma, du låta signalen att sprida korrekt.

Gör en sökning efter kraftledning teori för att få matematik.Det är en hel del Zs och trigonometri för dig att smälta.Eller få tag i en bok.Lycka till!

Klicka på "hjälpte mig" om du tycker att detta är till någon hjälp.

Hej, jag antar att jag missförstår din fråga.Jag trodde du menar, varför 50ohm är standard impedans.Från vad jag vet är det en avvägning mellan hög effekttålighet förmåga (35ohm ledningar) och optimal matchning (75 Ohm till dipole).

Att besvara den frågan bättre (matematiskt), kan du lösa en krets med en ideal spänningskälla med en källa impedans Zs ansluter till en Belastningsimpedans ZL.Du kommer att finna att för maximal kraftöverföring till lasten, är skyldig att ha Zs = ZL *.Man hänvisar ofta till som konjugat matchning.Du bör kunna hitta den här från de flesta böcker Mikrovågsteknik.

det beror på din design och komponenter.väl de flesta mönster i verkliga världen görs med karakteristisk impedans 50 ohm

Detta är det verkliga svaret på din fråga
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back