Kommer LM308 arbetar med samma polaritet leverans?

C

CMOS

Guest
Jag hittade just denna krets nödljus anställa automatisk batteriladdare. Den använder LM308 Op-förstärkare för över-laddning skydd. Såvitt jag vet och vad datablad visar, är LM308 en dubbel leverans op-amp. Så min fråga är, kommer denna krets arbete sedan LM308 används med enkel polaritet leverans? Länk: http://www.electronicsforu.com/efylinux/circuit/IC.pdf

Kära CMOS är mäts i en differential form. OP AMP kan inte "berätta" om den är ansluten till en dubbel strömförsörjning (exempelvis +6 V och-6V) eller en strömförsörjning (för provet exemplet +12 V). Det magiska ordet här är bias. Vanligtvis en dubbel strömförsörjning OP AMP används när in-och utsignaler är inte partiska (DC komponenten 0V). Du kan använda en enda strömkälla i stället för dubbla om du fördomar signalerna. Till exempel: Med en +12 V enda strömförsörjning och förspänner DC komponenterna på båda posterna till +6 V är lika med att använda en dubbel strömförsörjning +6 V och-6V och inte förspänner DC komponenterna alls. Kom alltid ihåg att även de enskilda strömförsörjning OP AMP tävlingsbidrag måste vara partisk för att arbeta inom den linjära zonen. Om den specifika kretsen finns det en förklaring inuti artikeln: "batteri överladdning backventil krets är uppbyggd runt IC1 (LM308) Dess icke inverterande stift hålls vid en referensspänning på omkring 6,9 volt, som erhålles med användning av dioden D5 (1N4148) och. 6,2-volts zenerdiod D6. Den inverterande stiftet på IC1 är kopplad till den positiva pol batteri. Så när elnätet är närvarande, är IC1 komparatorutsignalen höga om inte batterispänningen överstiger 6,9 volt. " Hälsningar, Pazam

Hej, är The LM308 en 8pin OP-Amp från Nat. Semi., Och inte en dubbel en. Cheers.

Jag talade om "Single Supply" och "Dual Supply" inte "Single", "Dual eller" Quad "OP-förstärkare. :)

Varje dubbla utbudet OP-AMP kan användas som enda tjänst genom att förskjuta den icke-INV ingången på VCC / 2

[Quote = EcraZ] Alla dubbla utbudet OP-AMP kan användas som enda tjänst genom att förskjuta den icke-INV ingången på VCC / 2 [/quote] Jag vet detta trick, men jag var tveksam nämnda kretsen, eftersom ingången inte är partisk vid Vcc / 2.

Input med zener fungerar som Vref och så op-amp används som en komparator.

Nu när jag har byggt denna krets, jag står inför ett problem. Även när batteriet är fulladdat går transistorn inte in cut-off eftersom produktionen frånvaranderegel LM308 är 1.9V som är tillräcklig för att hålla den. Vad gör jag för att stänga av den här trannsistor när batteriet är laddat till 13,8 V? Jag har efter ändringar given krets för att göra det för 12V batteri. 1) Ersatte 0-6V transformator med 0-12V 2) Ersatt 6.2V zener med 13V Resten allt är detsamma. Jag använder bara den laddare del som inte omriktaren.

Kära CMOS, kan du lägga till ett par 1N4007 dioder mellan utgången på OP AMP och basen motståndet. Det bör lösa ditt problem. Lycka, Pazam

Hej Pazam, försökte jag redan att innan du skickar min fråga, men det orsakar relä att snacka när batterispänningen når 12.5V. Jag försökte också att sätta 3.3V zener i omvänd på op-ampere ut, men det hade också samma effekt.

Kära CMOS, det verkar du ha en aktuell fråga. Efter att ha lagt dioderna, har du sänkt serien motstånd? Det bör lösa vad du beskriver. Hälsningar, Pazam

Nej fortfarande finns det problem: (Jag försökte ta bort basen motståndet, satte två 1N4007 dioder och sedan tre dioder i serie Reläet ändå snackar jag tycker då LM308 är en dubbel leverans, icke-rail-to-rail op-amp.. utgången går aldrig till noll volt i samlad leverans drift. Med antingen enkel leverans eller järnväg till järnväg op-amp kan lösa problemet. Vad föreslår ni?

Mmmmm .... Har du gjort några mätningar med DVM eller oscilloskop? Mer data skulle vara bra. När utsignalen från OP AMP är hög (10V antar jag) basströmmen bör vara något i stil med 90mA. När utsignalen från OP AMP är låg (2V antar jag) basströmmen bör vara något i stil med 10mA. Det är en stor skillnad. Vad du bör prova är att glömma dioderna vid basen. Försök att öka basen motståndet mer och mer. (Använd en potentiometer - Det borde vara lättare). Det bör finnas en punkt där reläet kommer bara att svara på den höga utsignalen från op amp (Alla beror på reläets motstånd, och förstärkningsfaktorn hos transistorn). Om din fråga - järnväg till järnväg OP AMP kunde förenkla kretsen, därav att lösa problemet. Hälsningar, Pazam

Använder tre in4001 dioder i serie vid emittern hos transistorn i stället för basen detta bör vända förspänna transistorn när den av IC är 1.9V

Man .......... även dioder i sändaren inte få det att fungera. Jag trodde aldrig batteriladdning är så smärtsamt. Har någon en beprövad batteribackup schematisk strömförsörjning? Jag är trött felsöka ovanstående krets. Sista försök återstår är att använda rail-to-rail op-amp. Jag ska prova det Morgon och ge mig feedback. Återigen, om någon har en bra testad SLA backup schema strömförsörjning med laddning auto-cut-off, vänligen dela det med mig. Mitt projekt väntar bara på grund av strömförsörjning. Tack.

Försökte med precision TLC272 op-amp (kan inte hitta TLC2272 rail-to-rail). Denna krets fungerade inte. Så då jag swithched till LM311 komparator ändrade zenerdiod till 6.2V, och sätta en spänningsdelare vid den inverterande stift att dela batteriets återkopplingsspänningen med hälften. Också användas en PNP-transistor för att driva reläet. På grund av detta var jag tvungen att byta NC-NO reläkontakter. Detta fungerade bättre att en utsträckning att den är i stånd att vrida reläet på och av med en ändring i batery spänning. Men för mycket litet utbud av spänning (20-30 mV) nära tröskeln (6.9V), börjar reläet att snacka och som spänningen över batteribyten mycket långsamt, går pladder under en lång tid tills komparatorer utgång permenantly ändrar status. Använda 10uF kondensator vid basen av relä körning transistor bromsat tjattrande men kunde inte eliminera den. Finns det någon techniqe att undvika detta?

Kära CMOS, Om du ska till 6V kan du använda en Schmitt-trigger baserat CMOS grind (t.ex. 74HC14). Sätt den mellan OP Amp och transistorn (Glöm inte att höja värdet på motståndet - Du vill inte överlast grinden). Hälsningar, Pazam

Jag tror du missförstod mitt problem. På grund av mycket liten skillnad på ingången av operationsförstärkaren (20-30 mV), är utsignalen från operationsförstärkaren oscillerar mellan 1.9V och 14V (Vcc är fortfarande 15V för op-amp). Så använder hysteres inverter vid dess utgång kommer att göra någon skillnad. Exempelvis är icke-inverterande stift hålls vid 6.90V användning zenerdioden. Batterispänningen är uppdelad av två och appliceras på inverterande stift. Nu när återkopplingsspänningen (invertering) når 6.87V börjar op-amp utgång oscillerande och håller på att göra detta tills återkopplingsspänningen korsar 6.9V boundry. Så området mellan 6,87 till 6,90 volt orsakar besvär tjattrande. Hur kan jag eliminera detta. Tack.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back