Lödning liten SMD med stift till stift avstånd 0.65mm

E

eem2am

Guest
Hej, jag vill löda små Surface Mount apparater med stift till stift avstånd 0.65mm.Det finns 14 stift.

Hur gör jag det.?

Små löda järn spets just dont få tillräckligt med värme för det.

men stora spets löda stiften tillsammans.

Säger du att det enda sättet att göra detta är att "fläcken" löda alla stift tillsammans och sedan försöka torka upp överskottet med 0.9mm Solder fläta?

(Se även vet du vad UIS "dra lödning")

Jag tror att det vanligaste sättet är att ansöka lodpasta på lägenheter, placera en del och använda en värmepistol för att löda på plats.

här är en mycket bra video tutorial från sparkfun om hur man gör!

http://www.sparkfun.com/commerce/tutorial_info.php?tutorials_id=101

hälsningar,

Jag har använt en värmepistol i samband med en Thermo-Couple termometer.Det gör att jag kan följa tillverkarens rekommenderade lödning profiler genom att justera avståndet mellan PCB och värmepistol själv.Om du gör några "test" driver med termometern enbart får du en allmän känsla av vilken temperatur kräver vilket avstånd.Du kommer att kunna praktiskt följa lödning profil ner till ett par grader.

Jag har gjort detta i huvudsak med Omron och Samsung lysdioder makt och det fungerade ganska bra.Det enda problemet är att klistra själv.Det är inte så billig, det har en relativt kort livslängd och du behöver inte mycket av det.Jag köpte den minsta paketet, som var omkring 20 $, fastlödda 20 lysdioder, och knappt trängs ut 5mm från en 1/2in spruta.

Citat:

Små löda järn spets just dont få tillräckligt med värme för det.

Jag tycker att tillämpa vissa vätskebaserad flux fungerar mycket bra för lödning fina pitch QFP paket med inget annat än en 0,8 mm Weller spets.Om du får tillfällig lödmetallen bro, röjer några lödmetall fläta upp det snabbt.

Ya.Flux är en viktig del.

http://www.siongboon.com/projects/2009-04-22_smd_soldering/index.htmVänliga hälsningar,

Jag tenn på kuddar, rengöra alla flux bort, anpassa enheten med en touch av obeständighet och lite av trycket, då löda varje ben med en vass / konserverad järn.

Använd din flux sparsamt som det är svårt att hålla rent från under enheten när den är monterad, och kan vara en huvudvärk för högfrekventa kretsar.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back