Ljus regleringskretsen. Opamp fortsätter att dö på mig: (

Q

qbone

Guest
Hey guys. Så har jag gjort detta ljus regleringskretsen för en liten PSU. Men jag har ett problem. När jag justerar min OFFSET potmeter till cirka 4volts ut, dör min opamp. Jag är naturligtvis gissa jag döda OPAMP genom att dränera för mycket ström, men jag vet inte hur man ska lösa detta problem, och jag vet inte exakt vet hur man beräknar in-och utström. Jag har lagt till en bild på mitt schema med värdena för komponenterna jag använder. Opamp är en MCP6272E / P - Datablad: http://elektronik-lavpris.dk/files/sup2/21810d.pdf Jag hoppas att ni kan hjälpa mig här. Både med beräkningar och uppgift om varför det dör. P1 är den spännvidd och P2 OFFSET, som justerar utgången när totalt mörker. Totalt mörker = ~ 5V när maxade. Direkt solljus = 0V. Jag driva kretsen med +5 V och GND. Fråga gärna om du behöver mer info.

Det är helt fel att ansluta en kondensator till en OP utgång. Du behöver ett seriemotstånd (> 100 ohm) för att isolera den. Vad är ansluten till kretsen utgången?

Kretsen utsignal går till basen på en transistor BC557 när den är ansluten till nätaggregatet. Men när jag testar och det dör den inte är ansluten till något annat än min multimeter. Jag visste inte om regeln att inte sätta en kondensator på utgången, det lades dit för att ta bort en del buller.

Tyvärr, du missade att visa oss den viktigaste delen av systemet. Det är belastningen och hur den är ansluten till utgången på kretsen. Det verkar lasten är mördaren :) Jag märkte bara din opamp kan stekas utan att ansluta något på utgång. I detta fall, är det relativt stor kondensator vid utgången OPAMP orsaken. Som det föreslogs i ett tidigare inlägg måste det finnas ett motstånd för att isolera denna kondensator från opamp utgång. Hur fick du beräkna dess värde?

[Quote = KerimF, 923.860] Det verkar lasten är mördaren :) [/quote] Men hur kan detta vara när det inte finns någon belastning utom multimetern? Jag får se om jag kan hitta den schematiska för PSU och kasta upp under dagen. Men det är en en reglerad PSU skapas från MCP34063.

Om du kommer att skicka belastningen också ... vi kan finna ut tillsammans hur man bygger den utgående delen (från opamp utgång till ingången hos lasten). Under tiden kan du vilja ta bort 100uF och saker kommer att vara bra (om det är nödvändigt att filtrera lite buller ... vi kommer att försöka beräkna dess värde och lägga till andra delar till det som motstånd för att driva lasten ordentligt). Obs: Nu 100U kondensator fungerar som en kortslutning när som helst signalen på utgången försöker ändra ganska snabbt.

Ok, så jag försökte ta bort kondensatorn, och det påverkade inte mycket på buller, så jag tror att vi bara lämnar ut det, men i slutet av detta skulle jag vilja veta hur man beräknar ett lämpligt värde och hur man isolera locket från opamp. Iaf, dör min opamp fortfarande på mig: (Här är ingången, iallafall den del jag räkna är relevant Datablad för IC är här:. MC34063 - http://www .datasheetcatalog.org/datasheet2/c/0hayflawhgpa39l5u6yat3y8157y.pdf

Jag kom bara att tänka på LDR bidrag på forst opamp och gjorde lite beräkningar. När den påverkas av direkt solljus dess motstånd är 50Ω Och med en leverans av 5V och en 1kΩ i serie det skulle göra en spänningsdelare med ~ 0,24 V över 50Ω motstånd och en currect av ~ 4,7 mA. Detta skulle sannolikt vara mitt problem eftersom ingångarna i min opamp har en maximal rating 2mA: sad:

Utgångskondensatorn är vad dödar den. Det är inte fel att använda en kondensator, men det är inte hur man ansluter den. Två saker händer: 1. Även kondensatorn inte leder likström (förutom läckage och första laddningen) har en låg reaktans till föränderliga (AC) signaler. 2. det värde är stort nog att IC slutsteget inte kan ladda eller ladda ur det mycket snabbt. Detta gör utsignalen släpa ingången och den fördröjda signalen ansluten via återkopplingsmotståndet gör en oscillator. Oscillatorn är vad som ger AC-signalen som slutligen dödar den. Två lösningar: 1. såsom föreslagits, isolera IC genom att ansluta ett motstånd (ca 100 ohm) direkt vid utgångsstiftet så det är mellan tappen och kondensatorn. Det kommer att göra nästan ingen skillnad till följande transistorsteget men tar bort den reaktiva belastningen från IC. 2. Utelämna kondensatorn helt och montera ett mycket mindre värde en vid ingången IC, över R6. Det kommer att göra exakt samma jobb och värdet kommer endast vara 100nF eller så eftersom impedansen vid denna punkt är mycket högre. Brian. Bara läsa din slutliga inlägg - ingång rating av IC är det högsta belopp du kan tvångsmata den om du använder för mycket spänning, kommer det inte dra någon betydande ström om du använder den inom vissa gränser matningsspänning.

Här är ingången, åtminstone den del jag räkna är relevant. MC34063
Vad är den maximala spänningen på stift 5? (Det är ett ingångsstift).

Stift 5 är den inverterande ingången hos en komparator i IC. Maximal Betyget är -0,3 till 40V, men vad jag ger det varierar. Men det spelar ingen roll mycket, det är en del av en perfekt fungerande krets, mitt problem var opamp döende. Jag försökte byta opamp och det fortfarande inte fungerar, men det visade sig att när jag hade dödat opamp tidigare jag också dödat en potmeter, så jag kunde inte justera något - vilket var vad får mig att tro att det fortfarande bli dödad. Men jag nu glatt säga att min krets fungerar som en charm, tack så mycket, ni båda :) Och tack för teorin bakom inte sätta en kondensator direkt på utgången op en opamp, känns självklart :)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back