Matrix Problem

M

magneto_cool

Guest
Hej,

Jag är inte särskilt bra i matrisen manipulation men nu måste jag lösa en matris av formen [A] = [C] .Där A, B och C är alla 2x2 matris.Matris A och C är kända och är komplexa och jag behöver för att lösa ut matris B. Kan någon ge möjligheter att förenkla och lösa för matris antingen manuellt eller med hjälp av programvara såsom Matlab.

Någon hjälp kommer att bli mycket uppskattat.

Tack

Om A, C är kända matriser som du bara kan föröka sig och få 4 ekvation med 4 variabler.

Exempel: A = C = (1 0, 0 1) (ID-matris)
och B = (ab, cd)

då:

1 = aa DC
0 = ab bd
0 = ca dc
1 = CB dd

Anmärkning: Jag använde identitet matris för förenkling ressons men u kan lösa dina problem med någon A, C.

Hej,

Tack för råd.Jag förstår att med 4 ekvation och 4 okända ekvationen kan lösas.Men problemet är att lösa ekvationen manuellt är mycket svårt för mitt fall matris A och C är komplexa tal.Finns det något sätt att förenkla ekvationerna med programvaran?

Tack.

[A] = * * [K]
i Matlab använder jag för imaginära delen, fd A = [1 3 I, 2 5 I. 5 8 I, 7 3 i]
in alla dina matriser [A] och [C] i Matlab som ovan.
så skriver i Matlab: B = A \ C eller B = A * Inv (C) (samma resultat)
och avkastningen är B ^ -0,5
lycka till

Hej,

Tack för råd, men mitt problem är [A] = * [K] * och inte [A] = * * [K].Naturligtvis om 2 B matris ligger i täten då lösa problemet bör quites rakt framåt, men i mitt fall tror jag inte att det blir möjligt att ordna ekvationen så att vi kan lösa B-matrisen direkt.

Tack

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back