MAX2620 VCO Design

A

alliedelectronics

Guest
Efter avslutad Utformning av en FG.I vill göra en 10Mhz till 1 GHz RF Signal Generator med PLL.I hittat en lovande IC den MAX2620.But Jag vill veta om det är möjligt att göra en wideband VCO som alla kretsar har en max Frekvens Ändra rad 30Mhz.Also vad som skulle vara den idealiska induktortyp Värde Required.Thanking Du

Po kilku miesiącach nieobecności do App Store ma powrócić odtwarzacz VLC Player. Aplikacja została usunięta ze sklepu z aplikacjami do iPhone'ów i iPadów we wrześniu, ale teraz jej twórcy zapowiedzieli, że w najbliższych dniach program będzie ponownie dostępny na smartfony i tablety z systemem iOS.

Read more...

Hej,
Du kommer inte få hela frekvensområdet från ett resonant komponent.Jag har inte gjort några detaljerade beräkningar men jag misstänker att om du försöker att aktivt byta induktortyp du nästan säkert stöta på problem framför allt på den höga frekvensen slut.Du kommer förmodligen att behöva använda ett antal oberoende VCOs använder flera av MAX 2620 enheter och ställa om sin produktion till ditt fas jämförelseperson när de behövs, befälhavaren mikrocontroller att besluta om att göra detta.

Du kan beräkna induktortyp värden från standard resonant frekvens formeln f = 1 / (2 * Π * √ (L * C)).Den capacitances kommer att sortimentet tillgängligt från din valda varicap dioder (se deras datablad) och genom införlivandet av formel kan man beräkna induktortyp värde
t.ex. (L = 1 / (4 * Π * Π * f * f * C). Jag hoppas kan du förstå hur jag har skrivit (f kvadrat) och (PI kvadrat) i formeln.

Utformningen du föreslår är inte trivialt och behöver mycket omsorg och eftertanke och beräkningar designsätt om man ha en chans att lyckas.Du måste noggrant läsa datablad och följa de råd som finns inom dem.

Ett bättre alternativ kan vara att använda en DDS (direkt digital synthesiser) baserad design men även med denna metod kommer du förmodligen finna det svårt att göra en hel rad med en enhet.
Bob.

Det
är inte en bra idé att använda max2620.Jag
har provar det två eller tre gånger, och har problem med kvaliteten på thouse IC's.Möjligt att det var counterfeiht.

Det
är omöjligt att bygga så wideband VCO, men du kan använda DDS.

Gör en VCO i GHz-området, som lätt omfattar 1 GHz bandbredd.Sen blanda sin produktion med en konstant LO och filtrera bort lågfrekventa blandning produkt.

Till exempel:

VCO: 2 GHz - 3 GHz
LO: 2 GHz
-----
Efter blandning och låg-pass-filtrering du får 0-1 GHz.Alla nödvändiga komponenter kan du få på Mini-kretsar.

Till exempel för hobbyändamål Jag
har lyckats täcka från 70MHz till 310MHz i ett enda svep.Så för en 1 GHz bandbredd, skulle du ha minst 3-5 i denna naturabidrag oscillatorer.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back