Maxwell 3d och ansoft HFSS

C

coniglioe

Guest
vad är skillnaden mellan ansoft HFSS och Maxwell 3d tankar

HFSS är bra eftersom täcker en hel del. Jag har inte använt Maxwell 3d, men HFSS är en mördare. Du gör en modell fullständig simulering etc. tar upp till 3 dagar att utföra. Jag vet inte om Maxwell 3d någon använt den?

Maxwell är mer för elektromekaniska anordningar såsom reläer, motorer. HFSS är mer för elektroniska enheter såsom vågledare, handledarna.

** Maxwell 3D ** Beskrivning: 3D elektrostatiska, magnetostatiska och lågfrekventa magnetiska Finite Element Analysis koder. ** Ansoft HFSS ** Beskrivning: 3D full-våg (. Hög Freq) finita element-koden.

[Quote = djalli] simulering etc. tar upp till 3 dagar att utföra. [/Quote] HFSS behöver mycket minne, 2GB som Ansoft rekommenderar. Om brist på minne, har HFSS börjat SWOP till hårddisken och i detta fall CPU-användningen är ~ 3-4%. Visst kan du behöva även några veckor i så fall.

Jag tror att Maqwell3D är en som används för en kvasi-statiska analasys, med andra ord innefattar endast TEM-moden. Det är korrekt endast vid rimligt låga frekvenser, men för en fullwave analasys du behöver HFSS. Nackdelen är en enorm efterfrågan i tid och minne.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back