Modes i Waveguide

K

Kfactor

Guest
Jag har läst Electromagnetics bok av Kraus / Fleisch att förstå lägen i vågledare men inte helt klart för mig, jag har inte tillgång till andra bok höger
nu eftersom biblioteket är stängt för semester.

Kan någon vänligen ge mig en intuitiv förklaring om olika lägen TE10, TE20, TE11, TM10, TM20, TM22 etc.?

[/ b]

Modes se hur fälten fördelas.De är i grunden eigen funktioner som motsvarar Maxwells ekvationer med rätt randvillkoren.

-svarun

om definitionen av TE och TM-läge, olika litteratur (/ författare) har sin egen definition, för de flesta överens allmänhet difinition av mode i rektangulära vågledare metall:
TE läge hänvisar till i longitudal riktning (wave föröknings riktning) inga elektriska fält komponent,
TM-läge hänvisar till i longitudal riktning (wave föröknings riktning) inga magnetfält komponent.

TEmn eller TMmn, m och n betyder i motsvarande riktning elektriska / magnetiska fält har m eller n perioder, där 0 betyder att det är jämt fördelat.

Vänliga hälsningar,

Hänförlig till tidigare svar:

Exempel TE10 läge innebär att elektriska fält har en halv period längs x-axeln (i kartesiska fall, nämligen i rektangulära vågledare).Exempel från

http://www.amanogawa.com/archive/docs/EM15.pdf

Du kan hitta fina dokumentation.Det finns en intuitiv siffra på sidan 272 i TE10 läge.Observera att det elektriska fältet har ingen komponent längs z-axix (longitudal-axeln), men magnetfält har.I alla led magnetfält och elektriska fält är vinkelräta mot varandra.Ju närmare flux linjerna varandra i bild, desto starkare är fältet är på motsvarande punkt.

Kanske TEx0 eller TE0y lägen är lättast att förstå och känna igen från grafiska presentationer, x halv perioder längs x-eller y-axeln.TExy presentationer är inte så tydliga, men de kan understans liknande sätt.

Om man tar en enda punkt från vågledare, och går sedan parallellt med x-(eller y-axeln), det elektriska fältet måste ändra utställande x (eller y) halv perioder.Eftersom elektriska och magnetiska fält är vinkelräta vid varje punkt, även fördelningen av magnetiska fält måste ändras.Även TM lägen är inte så intuitivt, men de kan thougth av ett liknande sätt, med jämna mellanrum förändras fält.

hälsningar,
Markus

Hello:

Om du har problem att förstå deras koncept, kan du hitta mycket användbar tolkningar i dessa böcker:

Mikrovågsugn passiva kretsar genom Rizi
eller
Field & elektromagnetism våg av Cheng

men om du vill förstå deras koncept djupare & visualy du kan använda HFSS programvara och analysera flera er vågledare.
Jag är säker på om du kan analysera några våg guider och se deras resultat, kan du förstå det djupare.

lycka till

Jag ska rekommendera användning HFSS eller något annat 3D-program och försöker definiera lägen i den .. du kommer att få en ganska bra idé därifrån

Allt om du vill veta är förökning läge antalet beror på våglängd på E-fält eller M-Field.Du kan avbryta din föreställa sig med EE-mjuka eller Microwave Office.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back