multi droppe nätverk med RS232-interface

M

mmohan

Guest
Hej,

Jag försöker flera droppe nätverk med RS232-interface.Jag har en Host (PC) tillsammans med tre enheter.Kan någon föreslå hur kan jag få samma värd för flera släppa RS232-interface kabel.

-MM

Mina bästa sugguestion kommer att släppa RS232 och komma in till RS485.Om du fortfarande behöver bo med RS232 sedan turné bästa alternativet skulle vara ett sätt för kommunikation från datorn till din fjärrkontroller, men inget svar tillbaka.

Det beror på om du behöver halv eller full duplex kommunikation.I ett fall behöver du adresserbara noder (som RS485).I det andra fallet måste du utveckla ett skiljeförfarande protokoll och använda kompatibla drivrutiner (3-state).Ingen kan nås med hjälp av enkla RS232 förare inte, såsom redan sagts, du behöver inte få ett svar (alla noder kan höra, men ingen kan svara).I båda fallen kommer du att behöva en konverterare (till RS232) låda vid datorn eller befälhavaren sida.När avstånden är stora, eller om noder inte är anslutna till samma strömförsörjning det vore klokt att opto-isolera dem.

Jag förväntar mig att enheterna har en del att ta itu med förmåga att försäkra bara en besvarar i taget.Vissa leverantörer tillverka apparater med RS232-interface, som - till skillnad från devecied vanligt - använder en tristate förare.De faktiskt kan arbeta i en enda värd multidrop nätverk genom att en parallell till alla enheter.De ger exempel på upp till 10 enhet adresser.Användning är begränsad till korta räckvidd, till exempel ett laboratorium.Mina kunder i laboratoriet automation använder sådana anordningar (t.ex. Vici controllers mutiposition ventil), och de fungerar ganska bra för min åsikt.

Det skulle vara något problem att installera en RS485-föraren vid enheten, men då användaren behöver en särskild RS485 omvandlare eller gränssnitt på sin dator.

RS485...

Det är en slags fattig mans
RS485 ...

Förutom att ha enheter med särskild hårdvara, finns alternativet att helt enkelt installera 1N4148 dioder i varje enhetens Tx linje och en pull-down motstånd, i bästa fall till en manöverledningen vid-12V.Lösningen skulle vara begränsad på grund av överhörning och kapacitiv last, men är tänkt att fungera lika bra.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back