om 60GHz downconvertor

R

RF_beginner

Guest
Jag skulle vilja att utforma en x4 underton blandare som arbetar under frekvensen från 59.5GHz till 60.5GHz (IF 4GHz). Kan någon berätta för mig några tips som jag måste betonas i min designprocess. Tack vare Dessutom skulle jag vilja hitta några relativt material, hoppas att varje vänner här har råd vissa information.thanks!

Hej RF_beginner Behöver du den här mixern för upp-eller för nedkonvertering (ta emot eller sända) eller även för båda? Planerar du att använda microstrip teknik eller vågledare? Bye

Hej, mr_ghz, mixern Jag vill skapa är för nedkonvertering (mottagande) och jag vill använda microstrip teknik, skulle du ge mig några råd? tack mycket!

Hej RF_beginner Jag vet inte hur bekanta ni är med sådana höga frekvenser. Bygga en microstrip enhet i detta frekvensområde är en mycket svår uppgift. Men kanske en av följande (andra) idéer kan också hjälpa dig: 1. Du kan använda en harmonisk mixer som kan köpas som tillägg för spektrumanalysatorer. Några av dem kan erhållas för ett överkomligt pris (leta efter renoverade). Titta på h ** p :/ / www.oml-mmw.com/spectrum/hman.htm att få en uppfattning. Dessa bländare är vågledaren ettor och normalt matas med en LO i intervallet 2 .. 6 GHz. Dessutom behöver du en extern vågledarfilter. 2. Du kan bygga din mixer som en obalanserad en i en vågledare. Detta är mycket enklare än en mikrostrip-krets (etsning toleranser!). Blandningen dioden du använder för det, kan "låna ut" från en Gunn-källa (M / A-Com) arbetar vid 24GHz. 3. Om du verkligen vill utforma en mikrostrip en, kan detta hjälpa dig kanske: För några månader sedan jag utformat en harmonisk blandare vid 43GHz. Jag använde en 90 ° hybrid-och två flip-chip dioder (DMK2790 från Alpha Industries). Detta gav mig en konvertering förlust på cirka 13dB. PCB var en RT-Duroid med er av 2,2. Bye

Jag vill veta vilken typ av PCB material kan arbeta vid en sådan hög frekvens, kan RT-Duroid 5880 passar detta behov? och hur är tjockleken? Jag är ny att utforma högfrekvenskrets upp tp 60 GHz, och jag behöver din hjälp.

Hej SyncMaster Problemet med PCB material vid så höga frekvenser är att de inte är specificerad för. Du måste mäta ut er och tan d.. Vid 60GHz jag skulle använda Rogers RO3000 serien, men RT Duroid bör också fungera. Om tjockleken: den tunnare desto bättre! Jag arbetar med 10 mils. På grund av den stabilitet du måste använda flera lager. Bye

[Quote = mr_ghz] Hej RF_beginner Jag vet inte hur bekanta ni är med sådana höga frekvenser. Bygga en microstrip enhet i detta frekvensområde är en mycket svår uppgift. Men kanske en av följande (andra) idéer kan också hjälpa dig: 1. Du kan använda en harmonisk mixer som kan köpas som tillägg för spektrumanalysatorer. Några av dem kan erhållas för ett överkomligt pris (leta efter renoverade). Titta på h ** p :/ / www.oml-mmw.com/spectrum/hman.htm att få en uppfattning. Dessa bländare är vågledaren ettor och normalt matas med en LO i intervallet 2 .. 6 GHz. Dessutom behöver du en extern vågledarfilter. 2. Du kan bygga din mixer som en obalanserad en i en vågledare. Detta är mycket enklare än en mikrostrip-krets (etsning toleranser!). Blandningen dioden du använder för det, kan "låna ut" från en Gunn-källa (M / A-Com) arbetar vid 24GHz. 3. Om du verkligen vill utforma en mikrostrip en, kan detta hjälpa dig kanske: För några månader sedan jag utformat en harmonisk blandare vid 43GHz. Jag använde en 90 ° hybrid-och två flip-chip dioder (DMK2790 från Alpha Industries). Detta gav mig en konvertering förlust på cirka 13dB. PCB var en RT-Duroid med er av 2,2. Hej, mr_ghz vad är ordningen på skinka-mixer?? varför använder DMK2790 inte 2308?? Bye [/quote]

Hej yykk Denna mixer fungerade den 3 övertonen. LO-signalen har 14.25GHz vid +20 dBm. ZF signalen går från 100MHz till 350MHz. Jag använde DMK2790 dioden eftersom denna mixer topologi använder två enkla dioder och inte en dubbel (antiparallellt) en. Bye

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back