om jämförande design - kompensation, parametrar

L

lhlbluesky

Guest
om jag använder en tvåstegs opamp som en komparator (som vikt cascode + gemensam källa eller teleskopisk cascode + gemensam källa) för att få en hög förstärkning, sedan ersättning behövs? Om PM är liten (mindre än 45 grader), är det ok? Om inte ok, så vad är effekt och hur man kan förbättra den? dessutom för komparatorn design (två steg opamp), vilka parametrar som är viktiga? och hur man säkerställer att? tack för svar.

En instabil opamp är en komparator. Du behöver inte någon ersättning om du vill använda din op amp som en komparator. Du vill komparatorn att knyta järnväg till järnväg, mycket snabbt, med en mycket liten delta vid ingången. Om du lämnade ersättning skulle kretsen fungera som en komparator förutom att det skulle vara mycket långsam. Så om du inte har någon särskild anledning till en mycket långsam komparator, skulle jag inte använda någon form av ersättning.

Ersättningen för en förstärkare behövs för att fungera i en negativ återkoppling orientering. Fasmarginalen är egentligen bara ett mått av stabilitet när en förstärkare används i en enhet vinst konfiguration med negativ feedback. Återkoppling används för att ge en viss förstärkning (eller få mot frekvensen vid ett filter topologi). Syftet för en komparator är att ge så mycket vinna att det verkligen finns någon märkbar linjära området mellan hög effekt och låg stater utgång. Lägga negativ feedback här skulle tendera att ge ett större område där utgången är mellan hög och låg. Av detta skäl, är komparatorn vanligtvis användas utan någon återkoppling. Ingen återkoppling innebär att det inte finns några stabilitetsproblem, vilket innebär att det inte finns något behov av ersättning. Eventuell ersättning som läggs tenderar att sakta ner produktionen.

Jag vet det, men för en SC komparator, i den första fasen, utgång och negetive ingång är kortsluten att återställa komparatorns, så det behöver feedback also.then är PM viktigt? och hur man designar en SC komparator? något meddelande eller idéer?

Såvitt jag vet ersättning krävs endast för en förstärkare på grund av sin verksamhet i negativ återkoppling. Syftet för en komparator är att ge stor vinst. Så det finns inget behov av någon kompensation för komparatorer

Vissa komparatorer används i switchade mössa krets bör stabil också.

Haff99 är rätt. Bodediagram är måste för förstärkare eftersom de går med återkopplingar. När vi använder komparator, går utöver linjär domän. Ingen feedback behövs därför ingen stabilitet kriterium. I de fall då systemet blir Feeback som i sigma-delta-omvandlare, som är systemfel, och arkitekt bör överväga stabilitet noga i Z-domänen. Inte jämföraren formgivare. Njut.

Det låter som du använder komparatorn i en "auto-noll" typ konfiguration. Som förändrar allt, eftersom i automatisk nollställning fasen är det i huvudsak en förstärkare i förstärkningen feedback. Vad jag skulle vilja föreslå för att upprätthålla auto-noll förmåga är att betrakta automatisk nollställning med den första etappen för att upprätthålla stabiliteten. Det första steget bör ha tillräckligt hög förstärkning för att minska förskjutningar (kanske en vinst på 100-200 eller mer i det första steget är förmodligen tillräckligt, beroende på tillämpningen ...) Om du automatiskt noll hela komparatorn, då det finns en några saker som kan vara möjliga. Den första skulle vara att du skulle kunna byta en kompensation kondensator när du har komparatorn i feedback och slå ut när du kör öppen slinga och inte bryr sig om återkoppling stabilitet. Den andra är att du skulle behöva göra komparator, med återkoppling, tillräckligt snabbt för att ge tillräcklig fas marginal och tillräcklig komparator hastighet.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back