OPAMP få stabilitet

K

kiranswaps

Guest
Dear all
Jag har designat en analog förstärkare med op07.inspänningen är millivolt från .. 0-100mV och vinsten av kretsen är 8,74.när jag tillämpa ingång vinst i kretsen ökar långsamt och tar upp till 5 till 10 minuter att nå den fulla värde.it doesnt skjuta upp direkt till detta värde ..kan någon förklara mig wht kan vara problemet?
m fäster daigram tillsammans med det här ...
Ledsen, men du måste logga in för att se denna bilaga

Enligt min uppfattning, vill du veta varför stigtid är för lång för din krets.

Det kan finnas två anledningar till detta:

1.Belastningen kondensator för din krets är för stor
2.Den slew rate av din op-förstärkaren är för litet

Kontrollera din last kondensator och design kretsen för att få tillräcklig Slew Rate.

Jag hoppas att detta skulle vara till viss hjälp.
När det gäller

Det bör på grund av termisk effekt av transistorn.När BJT värma upp, kommer att beta öka.Och vinst kommer att öka.

Min vinst är inte ökar mer än det maximala värdet.Och för det andra finns det inte någon transistor i kretsen.

Transistorn som kan transistorn i OPAMP IC.Till efter 16 minuter:btw, är din signal AC eller DC, sinuskurva eller fyrkantsvåg?

Menar du vinna eller utsignalen "skjuta upp" till detta värde?

"uppfinna" min signal är ren DC.
"laglead" faktiskt jag mäta produktionen som tar tid att nå det verkliga önskat värde.

Jag har frågat runt men ingen vet riktigt.De flesta föreslår att motstånden värdet kanske för stora, eller ingång för liten.
Berätta hur du gjorde det när du kommer till slut det att fungera.

Vanligtvis behöver du shoud har en vinst på 8,8 en inte 8,74
Den beter sig på din förstärkare är anormal
försöker ändra din op förstärkare med en 741 till exempel
och dont vidta acount produktionen offsetspänning när du mäter du vinna!
dont välja en hög frekvens (1KHz till exempel)
Sätt ditt utrymme i AC-koppling
lycka till!

Vad händer om du sätter små kapacitans i feedbackloop parallellt med R?

Jag håller med sachinagg.Lastningen av din förstärkare är tung och den nuvarande i din förstärkare är lite liten.Kanske förstärkaren behöver en ny utformning.

2 saker som kommer att bestämma tid för op-amp svar är
............ Slew Rate
............kapacitans.
Om ur dräpte skattesatsen är alltför låg sedan ur op-amp tar lång tid att nå fulla värde.
Även om kapacitans är för hög vilket beror på att ladda transistorer storlek och belastning, kommer OPAMP ta lång tid.
Så för att incease öka Slew Rate nuvarande inte genom att öka transistor storlekar men genom att öka overdrives.then kapacitans minskar och curr increases.so dräpte ökar takt.

Jag tror att förslagen kommer från sachinagg77 är riktigt fin!
Max

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back