OPAMP: Invertera eller icke-inverterande?

U

unkn0wn

Guest
Vilken konfiguration har bästa frekvensomfång Invertera eller icke-inverterande och varför?

[Quote = unkn0wn] Vilken konfiguration har bästa frekvensomfång Invertera eller icke-inverterande och varför? [/quote] 1.) Om båda fallen återkoppling motstånden är identiska, är slingförstärkningen identiska och följaktligen båda har samma hörnfrekvens (men förstärkningen avviker med "1") 2.) Om förstärkningen i båda fallen är identisk skiljer motståndet förhållandet och följaktligen är slingförstärkningen mindre med "1" för inverterande konfiguration. Därför är hörnfrekvens något mindre för växelriktaren.

Så kan jag säga att båda är samma? (Den 1 kan försummas)? Men på sidan 93 i Mikroelektroniska kretsar genom Sedra Smith 5th edition, står det, "The Unity-gain inverterande förstärkaren har en 3-dB frekvensen av (enhet-gainbandwith) / 2 jämfört med [ I] Unity-gain bandbredd [/i] för den enhet förstärkning icke-inverterande förstärkare (enighet förstärkning spänning efterföljare) ". Vad betyder det?

(enhet-gainbandwith) / 2 [/i] jämfört med Unity-gain bandbredd för den enhet -få icke-inverterande förstärkare (enhet förstärkning spänningsföljare) ". Vad betyder det?
I detta speciella fall (enhetsförstärkning betyder vinst på "1") "1" Jag har nämnt (och som ni föreslår att försumma) är identisk med den totala vinsten som leder till en faktor 2 i bandbredd. Det är hela hemligheten.

Vilket innebär i detta fall, är icke-inverterande gånger bättre jämfört med att vända? (Ja / Nej) Och om jag besvara en välja den bästa, för bästa frekvenssvar antingen valde (a) Icke-inv * (b) Invertera? (B) Både samma / nästan samma? Vad ska jag svara? PS: Jag förstår orsakerna ditt ger, men jag är tvungen att välja en .. Edit: tack för hjälpen så långt, klickade hjälpte mig :)

Hej, det spelar ingen roll konfigurationen ..... du bara hitta denna enhet grafen förstärkning bandbredd och gå av det .... frekvenssvaret av OP-amp påverkas av kondensatorer inuti op-amp. hitta din vinst ... sedan få datsheet och spåra denna vinst till bandbredd.

Citat: Vilket innebär i detta fall, är icke-inverterande gånger bättre jämfört med att vända? (Ja / Nej) Och om jag besvara en välja den bästa, för bästa frekvenssvar antingen valde (a) Icke-inv * (b) Invertera? (B) Både samma / nästan samma? Vad ska jag svara? Ja, det absolut sanna : För enhetsförstärkning drift (vinst. En resp -1) den icke inverterande kretsen har en bandbredd app. dubbelt så stor som den inverterande respons. Den andra frågan är lite oklart: Vad betyder "bäst"? Största bandbredd? Skulle kunna vara. Men det kan också hänvisa till en slät vinst svar i stolpen regionen. Och i detta fall den inverterande kretsen kan ha en liten fördel eftersom den vinst topp (som så småningom kan förekomma) är lite lägre än för den icke-inverterande fall.

Icke inverterande förstärkare är alltid bättre än inverterande förstärkare för samma förstärkning om inspänningen variationen är inom opamp in common mode utbud och om tecken på vinst är irrelevant. Det finns flera skäl till detta: 1) för samma förstärkning icke-inverterande förstärkaren har högre bandbredd 2) ingång offsetspänning och ingående reffered brus vid opamp ingång får higger vinning (1 + R2/R1) än inspänning (-R2/R1 ) vid inverteringsförstärkaren och därmed förnedrande Signal-brusförhållandet vid utgången. 3) ingångsimpedans inverterande förstärkare är R1 som måste göras större för högre ingångsimpedans whoch i sin tur kräver större R2 för samma vinst. Detta kan mätta utgången på grund förskjutna strömmen genom R2. Även termiskt brus förknippad med hög R2 skulle vara högre.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back