Pålitlig och billigt sätt att få 38 eller 40 kHz

V

vsmGuy

Guest
Killar Vad kommer vara en pålitlig och billigt sätt att få 38 eller 40 kHz ~ 50% duty cycle 5v pp freq? Självklart kommer detta att användas för att modulera seriell överföring så jag kan använda en TSOP1738/40 för att demodulera saker på bortre änden. Kommer en 555/556 baserad idé vara tillräckligt stabil? Kan en AT89C52/2051 gör det bra nog? Jag skulle hellre inte använda svårt att få / dyra saker för att bara skapa 38/40kHz .. Hoppas jag vettigt :)

Jag har byggt en snabb och enkel oscillator liknande förut. Följ den här app anmärkning: www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8053-D.PDF Och se och använda en obuffrad inverter! Om du använder en buffrad växelriktare (74LS04, 74ALS04, osv.) Kommer det inte att arbeta med en låg frekvens kristall. Som är förutsatt att du behöver stabilitet av en kristall oscillator. Dessutom, om du micro klockas av en kristall, kan du ha bara mikro generera klockan.

@ Lladnar23 Kretsen du gav mig kräver att jag har en 30/40Khz XTAL. Gör det inte? Eller är jag fel?

Jag har inte med AT89C2052 men om du behöver det ändå i projektet kan du välja en genomföring kvarts frekvens och konfigurera en timer för att dela frekvensen för att få 40kHz. Även om den har en PWM-kanal kan du välja 50% arbetscykel och en division faktorn för att få 40kHz. Jag har arbetat bara med AVRs från Atmel.

För IR modulering både 555 eller en enkel oscillator med två växelriktare eller två NAND-grindar eller en NAND-schmitd trigger porten kommer att vara ok. Det beror på att IR-mottagaren egenskaper har en klocka form så-3dB blir arround 2-3kHz bort från den centrala frekvensen. Det innebär en 38kHz modulerad sändare kommer att tas emot lika bra med en 36KHz eller 40 kHz mottagare, med lägre amplitud.

Jag kan inte säga det kan göras på AT892051 eller inte. Men kan du försöka beräkna lägsta cykeltiden på den chip. Om det kan uppnå 40 kHz, tror jag u kan använda den. Jag är säker på AVR mikrokontroller kan användas för detta ändamål.

Detta är bara på en servett, men det verkar ljud. etiketten loop movlw 0x1D addwf 0x20, f RLF 0x20, w RLF 0x22, f movlw 0x1F addwf 0x21, f RLF 0x21, w RLF 0x22, f RRF GPIO, w movwf 0x22 RRF 0x22, w andwf 0x21 w movwf GPIO goto loop med en 20 MHz kristall du kommer att ha både 38kHz (37.760) och 40kHz (40.365) samtidigt. Jag utelämnade initieringen och så för 12f675/629.

@ Ldanielrosa Du inser att mikrokontroller (PIC i detta fall) alltid kommer att knytas upp precis lite banka på frekv. rätt? Ingen processorkraft kvar att göra något annat jobb!

Använd 4060b med 10.240M kristall och användning ÷ med 256 utgång = 40kHz eller använd ÷ 128 uteffekt med en FF för att få 40kHz vid 50% DC

[Quote = vsmGuy] @ ldanielrosa Du inser att mikrokontroller (PIC i detta fall) alltid kommer att knytas upp precis lite banka på frekv. rätt? Ingen processorkraft kvar att göra något annat jobb! [/Quote] PIC12F 683 har inbyggd PWM, är det enda som config. det! Då har du all processorkraft och tre andra frihamnar! : Wink:

Jag söker en pålitlig och billigt sätt att få 38 eller 40 kHz. En PIC med inbyggd PWM är waaaay dyrt ..

Hej VsmGuy, det är så det kan göras, en billig och vanlig XTAL och två 74HCXX talet. En 4 MHz-oscillator och en dela-med-100-chip.
62_1177037176.gif
on1aag.

vsmGuy vet jag att min insats var inte helt elegant. Fördelarna den har är ofta stabilitet och minimala delar och kommer att göra båda frekvenserna samtidigt. Som jag nämnde, var det "baksidan av servetten beräkning". Jag trodde det över lite, och koden skulle kunna vara rullas för att ge bättre noggrannhet för frekvens. Det kan också ha en start rutin som skulle acceptera ett seriellt protokoll för att ändra modulationsfrekvensen innan du börjar.

@ Ldanielrosa: Din lösning skulle vara elegant om alla PIC hade att göra var generera frekvenserna hela dagen lång. Dock är mitt mål att modulera seriella meddelanden från en 8051 så jag kan använda en IRLED-TSOP1736/38/40 lösning. För detta ändamål är lösningen postat av on1aag det mest effektiva. Infact hade vi en liten diskussion om det innan han postade, och han tycks ha ens testat det! Jag skulle vilja testa det själv. Men det får vänta. Den som noga med att testa det under tiden?

Ah, ser jag att jag inte var tydlig. Jag försummade att nämna att stiften 4,5 (GPIO3, 2) är ingångar, och provtas på varje iteration av slingan. Utgångarna på stiften modulera 6,7 ​​ingångarna 4,5 respektive.

yo kille och rosa inte bry-up! 555 IC kommer att göra jobbet. eller bara använda några hexinverter IC och kommer att göra jobbet för så länge du beräknar det just, D

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back