Pekskärm

S

Sobakava

Guest
Jag
har pekskärm glasögon för 128x128 T6963 LCD-moduler, men jag har ingen info om denna touch-panel ...

LCD-modul och touch paneler är åtskilda.Jag
har inga problem med LCD-modul nu ...

För touch-panel:

Det är ett vanligt glas med ett skikt på det ...Det finns två enda rad platta band
kabel
och kontaktdon.(En kabel är 18pins ...)

Jag kan räkna de olika segmenten i panelen ...Det är 8 x 6 = 48 segment
panel.

Hur kan jag använda det?Det finns 4wire pekskärm LCD gränssnitt IC ...

Vad kan jag göra för min pekskärmen?

Hälsningar

Sobakava,
Det finns i princip två typer av touchpanels.Dessa en för hög område skärmar är jämförbart touchpanels (som kan resistiv, kapacitiv eller IR).De registeransvariga för 4 tråd touchpanels är avsedda för användning med 4 tråd resistiv touchpanels.Det finns också 5 tråd analog touchpanels tillgängliga.Den andra typen är vad du har.Förmodligen en matris touchpanel.Detta innebär att ca.över en karaktär av din LCD du har en korsning mellan en rad och en kolumn i din touchpanel.Titta noga på glaset ovanför lcd, och om du tittar i en viss vinkel ser du en bild av de ledare som touchpanel görs.Allt du behöver göra är att identifiera de stift som används för rader och de som används för kolumnerna och sedan göra en krets som kan påvisa resistens införas mellan en rad och en kolumn när en pad vidrörs med fingret (få kiloohms) .

/ pisoiu

Det finns 24 kontakter ...

finns det 6 rader, 8 kolumner
Jag kan se spår på glaset.

En 8pin grupp går till kolumner
En 8pin grupp går till rader
En 8pin grupp utseende kortsluten men jag kan inte se någonting med ohmmeter évet @ 2Mohm rad ...

Jag försökte att mäta motstånd med en kolumn med stift och raden pin @ 2Mhohm rad ...Det finns ingenting ....

Se bild av min panel ...

Hur kan jag använda den?

Hälsningar
Ledsen, men du måste logga in för att kunna se denna anslutningskrav

Hmm ... konstigt, du borde se ett visst motstånd mellan en rad och en kolumn när fingret är deras passage.Försök igen med ett vått finger, för att öka konduktivitet.Om detta inte fungerar också, försök sedan att införa en växelspänning i rad stift, med en frekvens runt några kHz, och försök att se med ett oscilloskop som kolumn återvänder som signal när fingret är deras passage.

/ pisoiu

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back