Positiv flank Detektion av digital signal

M

maz_yp

Guest
Hej Jag har tre digitala ingångar (0-5V) och jag vill upptäcka den stigande kanten av varje signal och bestämma vilka en var inställd logisk hög (5V) sista jag tyvärr inte kan använda en enkel processor och jag måste använda logiska grindar, vänd floppar anser osv Jag kan inte räkna ut riktigt hur man gör detta och skulle uppskatta några förslag :) Bästa Maz

[Quote = maz_yp] Tyvärr kan jag inte använda en enkel processor och jag måste använda logiska grindar, vänd floppar, etc [/quote] Varför inte? Det skulle vara lättare att göra det med programvara. Detta är ett uppdrag krav?

Ja jag håller programvara skulle vara lättare, men jag har precis börjat göra en 3 månaders praktik på ett elektronikföretag och jag blev ombedd att utveckla denna krets. De kan inte använda reporgrammable logiska enheter (somehting att göra med försäkringar och godkännanden)

Detta är enkel kant detekteringskrets.
29_1183475380.jpg
växelriktaren på utgång är ansluten till aynchronous klar ingång, så att du kommer att få en kort impuls på utgången som insignal blir hög ... Det kommer att se ut ungefär så här:
64_1183475618.jpg
Så du behöver 3 Dff och 3 iinverters.

Tack för råd, men det är svårt i denna fråga är att jag måste bestämma vilken av de tre signalerna sattes högt senast? .......... ____________ In1___ | .............. ____________ in2_____ | ..................... ____________ in3_______ | Så jag behöver ett sätt att veta ingång 3 sattes högt senast?

Jag ansåg faktiskt detta och tänkte att använda en integrator men signalen inte nödvändigtvis bo högt.

Jag tror att denna krets kommer att hjälpa dig. det är mycket lätt att förstå. Det finns rc filter för att detektera en stigande kant för varje ingång, och den sr-vippan ihåg vilken ingång senast trycktes. Det finns 3 utgångar, vardera en anger vilka senast var intryckt.

Du kan använda den ungefär så här: STOPP kan genereras med kantdetektorer från mitt tidigare inlägg.

Tack så mycket killar. RC-filter och SR flip flops är relevent vad jag behöver.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back