Pull-up resistor frågor om värde, stigtid och falltid

J

Jebakumar Samuel

Guest
Hur man kan beräkna rätt pull-up motstånd värde? Hur påverkar mitt pull-up motstånd stigtiden hos signalen? Om jag lägger till en pull-up kommer det att finnas variation i stigtid och falltid och behöver jag för att kompensera det?

När pull-up motstånd är mycket liten effektförlusten ökar och när det är mycket hög den laddar ner produktionen på grund av att utimpedans och pull-up bilda en spänningsdelare och du kan gissa vad utgången skulle bli .... om det finns kapacitans i pull-up-resistor eller utgångsimpedansen eller lasten sedan stigtid och falltid skulle säkert påverkas av pull-up-motstånd ....

dra upp motstånd används för att dra den utgående spänningen till lämpligt värde. Värdet bör inte vara för låg varken det kommer att finnas mycket ström flyter genom transistorn och den totala effektförlusten ökar. Dess höga värde kommer också begränsa nätet utström. Dess värde tillsammans med ansluten eller beräknad kapacitans ökar tidskonstanten och således den totala stigtiden eller falltiden.

Jebakumar Samuel, Om du vet värdet av den kapacitiva belastningen på utgången, kan du beräkna den högsta tillåtna motstånd pullup motstånd genom att lösa ekvationen. Vo = Vin (1-exp (-t/RC)) för R, där Vin är den minsta steady state "1" utgång. t är den maximalt tillåtna stigtid tillbaka produktionen för att nå Vo. Vo är den minsta acceptabla "1"-nivå utgång. Sedan R = t / {C LN [Vin / (Vin-Vo)]}. "LN" betyder "naturliga logaritmen". Efter beräkning R måste du avgöra om drivanordningen kan sjunka den ström som kommer att flyta in i utgången när utgången är i "0" läge. Om det inte är så att du inte kan uppfylla din design behov. Du måste använda ett större värde på pullup motstånd, och leva med den ökade stigtid av produktionen. Hälsningar, Kral

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back