REQ: schema för flash-baserade PICStart Plus programmerare

Hej vän. Jag vill kommentera PSP_FLASH.zip När jag dekom det hex filen är biger än storleken på interna flashminnet. Alla svar är välkomna. Hälsningar

Varje binär byte av ROM bilden i hex filen sammansatt av två ASCII plus ASCII represantation Adressändring fieldes och fieldes kontrollsumma i varje sträng.

Ok, men hur kan jag sätta detta hex fil i PIC 372Kb att 128Kb intern blixt? Jag vill också be Nogueira för att kontrollera igen pin43 av PIC18F6720. Är den ansluten realy till GND? Tack på förhand. Med vänliga hälsningar

PICUser om du kolla det. Hex fil som är ett komplett program minnesdump i hex-format. Det innebär att det innehåller program som X byte lång, och fyller den oanvända 128k - X bytes utrymme med 0xFFs. Och som 2kostya2 sade att det är 128k kan multipliceras med ca 3 för varje byte becauseof kontrollsumma, adress prefix etc. för RB5 (stift 43): i hex filen CONFIG 4 Registrera inställd på följande: 0x0080 lite 2 (LVP enable bit) inte är set (0 = Låg spänning ICSP inaktiverad) alltså LVP inte är aktiverat. Datablad säger: "Även i lågspänningsdirektivet ICSP läge kan RB5 stiftet inte längre användas som en generell I / O stift, och bör hållas låg under normal drift." Vi använder inte LVP, men det kan kan vara ansluten till jord. (Åtminstone tror jag :) säga om IAM fel ... Kan någon ordna en. Zip från fina arbete PicStart Plus & Upgrade Module? hälsningar, Zed

RB5 ska vara att hjälpa låg under programmering. HEX-filen läses från en 18F6720 och exporteras från MPLAB

PIN 19 AVDD på bilden 18F6720. Jag tror att är conected detta en VDD? AVSS är conected en VSS. : Wink:

Så ... bara av nyfikenhet (o;? Hur många har byggt denna selfmade flash-upgrade framgång funderar på att göra en PADS layout för selfcontained flash-programmerare ...

Här är schematiska och den fasta programvaran.
Viktig fel upptäcktes i ditt system. Pin AVDD skall anslutas till VDD. I annat fall den första laddningen av firmware till PIC18 misslyckades.

Har bygga någon här modulen använder information om detta ämne? Jag frågar eftersom jag tycker det. Hex-filen startar från 0x1000 utan initiering en del i början av minnet karta? Om detta hex filen från Microchip hemsida eller om den lästes från original PIC18F6720 än så här är inte fullständig hex filen eftersom den boot loader, starta och initieringskod saknas! Även jag kan inte läsa denna hex fil från MPLAB (Arkiv-> Importera)!

Jag har gjort uppgraderingen kortet enligt PicStart_upg.pdf och ansluten tapp 19 i 18F6720 till +5 V som den schematiska inte visade. Jag har programmerat kortet med hjälp av Picstart + och det fungerade bra. Jag försökte programmeraren med uppgraderingen styrelsen uppdaterat os throgh MPLAB uppdatering raderas, läsa och programmerad 16F682A, 16F84, 17C44, en 16F871 och allt fungerade bra. Bifogat är en layout gjord med Proteus 6,3. Du kan behöva skapa en via enligt runda kuddar med uppgifter: namn VIA, Diameter 30th, borrmärket 5th, Borrhål 10, Gaurd Gap 10th. Förknippas också några bilder. I top.jpg pilarna visar vad stift måste lödas till marken plan och i cut.jpg show där du måste klippa plasten efter att passa den nya styrelsen. Styrelsen gjordes genom att skriva på färg laser papper som får järn till kopparlaminat, indränkt i vatten för att avlägsna papper och etsas med natrium-sulfat. Delarna löddes för hand vilket kan vara svårt. Att löda 18F6720 jag lägger vätskeflödet på chipet så löds det. För att ta bort löd shortsen jag använde solderwick sedan skrapas mellan stiften med ett rakblad för att säkerställa att inga shorts. Tack till dem som laddat upp schematiska och HEX filer hoppas att layouten hjälper.

Hej Johnnyquest, Kan du förklara mer i detalj på tryckmetod och göra av PCB, eftersom det ser mycket enkel metod och ger goda resultat? Hälsningar, Sime

Jag har en PICSTART PLUS med den gamla goda 17C44 chip i den. Den innehåller den senaste firmware version som är kompatibel med 17C44 chip. Nu är min fråga är, kan jag göra kortet med 18F6720 chip och ladda senaste firware in den med den gamla programmeraren?? Finns det någon annan programmerare med gratis scheman och hex fil som jag kan bygga (med min gamla PICSTART PLUS) och som kan stödja de 18F6720 och 18F8720 chips??

Jag där någon kan det berätta de config bitarna hur de ska ställas in. Jag testar en PUM schmatic, och jag har gjort en litle styrelse i Eagle 4,11.

Hej där! Vet inte varför, men bara MPLAB 6.XX kan importera pspls43004.hex filen och PicStart + v3.11 (17C44) kan bränna PIC18F6720 & 8720. Jag tror att config bitarna är: Oscillator: HS, Watchdog Timer: Inaktivera, watchdog Postscaler: 1:128, Power up TIMER: Inaktivera, Brun ut Detect: Inaktivera, Brun ut Spänning: 2.0V, LVP: Inaktivera Bakgrund Debug: Inaktivera , Osc. Byt Aktivera: Inaktivera, CCP2 Mux: RC1, Stack Overflow Återställ: Inaktivera och ingen skyddar för kod, bord skriva eller läsa. Jag tackar för att MYDIY om han kunde ladda upp schematiska och viktigaste PCB filer ... preferencialy i Eagle-format ;)

Här arbetar enkelsidig projekt för PicStart uppgradering görs i Eagle v4.11.

Tack vare whoknows för de filer, men det verkar att ha några fel. Jag jobbar på en ny PCB baserad på whoknows scheman. Min PCB är det dubbelsidigt, men det kan göras på samma sida ombord, eftersom den måste ett litet antal korta hoppare. Dynorna för PIC17C44 kontakten är offseted så det blir lättare att svetsa utan metallen genom hål. Snart jag få det att fungera, lägger jag filerna för nedladdning.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back