RF-mätning i luft

7

7rots51

Guest
hej

Det finns en 5.8GHZ sändare som skickar signal i alla riktningar, hur kan jag mäta strömförbrukningen styrka radiosignaler i luften? Jag vill designa en antenn system som låser på sändaren av en servomotor mekanism.

Jag behöver hjälp på denna design.Tack för din hjälp.

Hej då

Du skall använda ett horn antenn och spektrum till measore RF-signal.
Glöm inte att beräkna pathloss, kontakten förlust och kabel förlust.
Då kan du få en ungefärlig värde.

Såvitt servo system för att spåra de släpper ut, kan du använda monopulse RADAR metod.Du har två horn sida vid sida.du sätter utgångarna genom en summa och en skillnad nätet.Du kan sedan jämföra de två signaler för att få felet signal för ditt servo loop.Skillnaden signal innehålla fasinformation för ledning av servo loop.

Hej 7rots51,

Skapa en lokal oscillator i storleksordningen cirka 5.6GHz (t.ex. DRO oscillator).Den bandpass-filtrerad insignal från en hornprodukter antennen och LO signal ges till en mixer-diod (balanserad,
t.ex. HSMS-8202).Utdata-signal är nu i storleksordningen 200MHz.Denna signal kan matas direkt till en AD8307 från analoga enheter.Detta chip ger dig en logarithmical utspänning motsvarar din ineffekt.Den sensitivitycan vara bättre än 95dBm.Du kan få prover på detta chip direkt från analoga enheter.

Hej då

Finns det en kommersiell styrelse att göra den här uppgiften, jag vill köpa.
Jag vill köpa en styrelse som i en sida är kopplad till antennen och på andra sidan ge signalstyrka information.

Oj ...Aldrig sett sådana saker som en OEM modul.Oftast är det ganska dyra instrument som har en del andra funktioner också.

Ser ut som du har att utforma det själv eller beställa en anpassad design från någon.

BTW (för experter) - är det möjligt att använda doppler riktning Finder tecniques för det här?Som jag förstår, allt som är nödvändigt är riktningen till en sändare, har jag rätt?Om ja, DDF ger mycket snabbare resultat än en roterande hornprodukter antenn (men känsligheten är en fråga).

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back