RFID 13,56 MHz effektförstärkare utformning

N

newbie007

Guest
Hej alla. Jag önskar att jag hade hittat detta forum lite tidigare. Jag försöker att designa en RF-effektförstärkare att arbeta på 13,56 MHz. Jag försöker att förstärka överföra kraft från en Texas Instrument TRF7960 läsare IC. Jag vill ha en uteffekt på 8 watt för att driva upp en antenn som jag har byggt. Anledningen till detta mycket makt är att vi vill kunna uppnå en avläsningsräckvidd 1meter. Jag fastnade på strömmen ampflier. Vad jag har konstruerats inte är ger mig en vinst. men en förlust. Jag har simulerat min design och det ger mig en vinst på 9, men när bygger på en skärbräda Jag får inte vad som önskas. Vissa ingång skulle uppskattas. bifogade är en designbyrå schematiska tack.

Är utformat så att förstärkaren uteffekten begränsad till ett fåtal mW. Lyckligtvis är detta säkerställer överlevnad 2N2222 som inte kommer att kunna leverera nämnda 8W effekt, åtminstone inte i en linjär PA. Om jag minns rätt, har en 13,56 MHz PA har diskuterats för några veckor sedan på EDAboard, föreslår jag att söka lite mer grundligt. Vid förlängning RFID transaktionsvolym, bör respektive förordningar för maximal avlägset fält observeras (om en rättslig ansökan avsedda). Som en annan kommentar: En 13,56 MHz "antenn" bör betraktas snarare som en induktiv koppling. Det används i en resonanskrets och den tillförda effekten är huvudsakligen förbrukas av resistiva förluster. Med en lämplig koppling design är det inte nödvändigt att avleda flera watt för en 1 m räckvidd till min åsikt.

okej. Jag byggde den förstärkaren på PCB och det fungerar ... men jag tänker inte får den önskade förstärkningen jag behöver. Jag tänker att jag måste utforma en annan, mindre antenn för att detta ska fungera. Jag kommer att undersöka induktionskopplare som nämnts.

I din aktuella prototypen har du installerat förbikopplingskondensator (er) till elnätet?

Nope. Den schematiska ovan är precis vad jag byggt [size = 2] [color = # 999999] Tillagt efter 1 timmar 12 minuter: [/color] [/size] Hej alla. Jag är lite illa om hur man utför impedansanpassning mellan antennen och förstärkaren. Antennen Jag byggde byggdes för att spec och hade en impedans på 50 ohm. Nu vet jag måste matcha det med min sändsignalen, men jag vet inte vilka komponenter som ska användas. Tyvärr har jag inte har en nätverksanalysator att ge mig de specifika reella och imaginära värden. Jag har bifogat ett blockdiagram över vad jag har. den kapacitiva kopplingen blocket är vad som avstämma antennen i 50 ohm. tack för hjälpen.

Du måste installera förbikopplingskondensator av 4700pF. Du kan finjustera din matchande krets utan nätverk analysator med FM-mottagare. Sätt mottagaren på ett avstånd som ger ljuset koppling till sändaren och sedan ställa anpassningskretsen tills du får den bästa signalen från mottagaren. Minska koppling när signalen blir stark.

bypass cap används för att döda AC går tillbaka till leverans? Jag ska ge det ett försök. Jag måste kolla och se om jag kan få en FM-mottagare för 13,56 MHz. tack.

Ledsen, jag sa misstag dig om FM-mottagare. Din ansökan är 13,56 MHz. Bypass kondensator för denna frekvens måste vara 470000pF eller 470nF. Du behöver mottagare för denna frekvens inte FM. Eller så kan du använda fältmätare som ligger bara ett resonant tank, avstämd till önskad frekvens och ståltråd som antenn. Anslut enkelt amplituddetektorn till denna tank och du har ett fält meter. Placera den på avstånd när koppling till sändaren är minimal och trimma din matchning krets. Minska kopplingen när signalen blir starkare. Detta är gammal och väl beprövad metod för att trimma hemlagad RF-kretsar.

humm. Jag tänkte använda ett spektrum analzyer, som kan upptäcka 13,56 MHz frekvens. Använda en pi-nätet till impedansanpassning av sändaren till antennen. det enda problemet är med den pi-nätverk jag vet inte vilka värden att börja med ... De bör vara variabla lock och induktorer? Jag är ganska säker på att min antenn är inställd på rätt 13.56MHz eftersom när jag koppla in en frekvens generator för att det spektrumanalysator plockar upp det. Problemet jag har är när jag ansluter en sändare som skickar 13,56 MHz till en förstärkare, det finns en impedans obalans mellan utgången förstärkaren med tunning kretsen av antennen. tack för input.

När du berättade att du har något nätverk analysator jag bestämde mig för att ni inte har tillgång till RF testutrustning. Om du har det kan du använda spektrumanalysator i stället för mottagare eller fältmätare. Dessutom kan du bygga PI eller T matchen krets med justerbara lock och spole (det finns en hel del spolar med rulle kontakt) och trimma din matchande krets. Sedan är det bara att mäta erhålls Cs och L. Ett annat sätt är att använda tidningar för C och L om du har dem i din lab. 13,56 MHz är inte så hög frekvens, så är det möjligt att ansluta sådana anordningar utan att störa kretsen. Om du vill kontrollera hur väl din antenn är avstämd försöka ändra frekvensen av signalgenerator och titta antenn svar med spektrumanalysator. Du kommer att se var din antenn har maximal effektivitet. Slå på MAX HOLD och du kommer att se tomt på antennförstärkningen vs frekvens. Om du känner till impedansen hos sändaren och antennen skicka nummer till mig och jag kommer att återkomma några möjliga matchning kretsar till dig.

Reader IC tillverkare, t.ex. Philips / NXP har datablad och Notes-program som diskuterar antenn matchning. Veta L och R på din koppling spole, kan du beräkna en matchande krets och nödvändiga uppgifter makt för att uppnå en viss fältstyrka på taggen plats.

Om projektet inte är din egen, utan för företaget, det förmodligen vettigt att köpa impedans analysatorn eller en port nätverk analysatorn. Jag köpte MFJ-259B impedansen analysator för mitt hem lab bara för $ 260. Denna analysator kan arbeta från 1,8 till 170 NHz. Senare såg jag på Internet en port nätverk analysatorer. Priset från $ 400 till $ 1400 och de letade väl. Det kan vara bra alternativ till mycket dyra VNA.

Projektet är min egen. Jag önskar jag hade användning av en nätverksanalysator. Det skulle gör saker så mycket lättare. Så jag vet inte impedansen av antennen, men sändaren databladet lista två saker; - belastningsimpedans på sändaren är 10 ohm - Transmit Utgångsimpedans är 4 ohm vid full effekt.

Jag antar, din talar om den grundläggande sändaren i stället för ditt slutsteg. Impedansen hos "antenn" är helt enkelt induktansen hos ledaren slinga, t ex flera uH plus slingmotståndet vid 13,56 MHz (i huvudsak yteffekten definierats) plus strålningsresistansen. Båda resistiva komponenter kan förväntas cirka 0,05 till 0,1 ohm vardera (med massiva 1 "rör). Alla parametrar kan uppskattas från grundläggande ekvationer som ges i RF läroböcker, tror jag. Du bör överväga strömslinga / spänning av flera A och flera 100 V redan under 1 W uteffekt.

@ Newbee007 Om du verkligen upptäcker att du fortfarande behöver en effektförstärkare för 13,56 MHz, kan du överväga dessa papper: http://www.microsemi.com/micnotes/APT9403.pdf http:/ / www.microsemi.com/micnotes/APT0001.pdf Dessa diskutera några hundra watt ampere uteffekt men när du använder de medföljande formler du kan räkna ut 5-10W effekt du behöver och väljer billiga Typ Power MOSFET därefter. Med din 2N2222 typ av transistor här är ett vänligt papper på en klass-E 13,56 MHz-förstärkare (naturligtvis högst i några hundra mW uteffekt rad bara): http://www.st.com/stonline/products/ literature/an/10429.pdf [color = green] Detta inkluderar antenn matchande ämnen också. [/color] gäller, unkarc

En serie C / parallellt C matchande krets som visas i ST ansökan notering skulle vara mest sannolikt lämpligt att anpassa kopplingen till en riktig sändare impedans. För liten bandbredd ISO 15693, inga dämpande motstånd som behövs för säker. Som en 1 m diameter loop har en icke-försumbar strålning motstånd och några resistiva förlusterna ändå, kan 0,5 till 1 W behövas för ISO 15693 minimal fältstyrka på 0,15 A / m på 1 m avstånd.

om någon har design 13,56 MHz effektförstärkare för att leverera 1 watt för medicinsk användning

@ Newbie007 Hur är din RFID långväga läsare projekt med TRF7960?? Fungerar din makt förstärkare bra? Hur är din avläsningsräckvidd? Har du läst redan en tagg vid ~ 1m?? För två år sedan började jag att utveckla ett långvarigt projekt rad läsare med IDS-R13MP. Det är samma RFID-läsare IC liksom TRF7960. Jag hade samma mål som dig: ~~~HEAD=NNS 1m avläsningsräckvidd 5-12W effekt amp ... Men jag märkte att TRF7960 genererar digitalt brus som föll på frekvensen där taggen svar väntas vid bilkörning min stora antenn med> 1.3W. På grund av känsligheten av min egenutvecklade mottagare, kunde jag se digitalt brus som genereras av TRF7960, men jag kunde inte någonting emot det. Jag hade många samtal med IDS tills de hade erkänt felet. Nu arbetar jag på min egen RFID 13,56 MHz-läsare utan RFID-läsare IC. ..

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back