Roll DMA i USB??

P

prashanthaditya

Guest
Hej alla, Kan någon kropp berätta för mig vad är den roll som externa DMA i en USB-enhet?? Jag vet att DMA gränssnitt med minne, endpoint buffertar och microprocessor, men hur gör DMA hjälper till att kontrollera minne för att överföra data och vilka signaler DMA emot att överföra data mellan minnet och buffertar slutpunkt? Svara ... Tack.

Ingående och utgående enheter och deras drivrutiner räknar med att kunna lägga / hämta data som svar på en hårdvara avbryta från DMA-styrenheten när deras givare har bearbetat en tjänst för uppgifter. DMA-styrenheten kan flytta ett enda prov mellan anordningen och den mottagande buffert vid en hastighet som är mycket snabbare än samplingsfrekvensen av endera anordning. Ingång och utgång drivrutiner ger två tjänster perioder systemets buffring. En buffert är alltid bearbetas av DMA-styrenheten. Den andra bufferten är garanterad att vara klar innan den aktuella bufferten är uttömd.

Tack för svaret. Kan du utveckla det i detalj eller tala om för mig var kan jag hitta material som rör ovanstående Querry? Tack.

Det finns två grundläggande typer av DMA: register-baserade och-deskriptor-baserad programvara skriver information (BUF adress, endponit nummer, betal-load .. osv) till register eller deskriptor DMA använder informationen till att flytta data mellan FIFO och SDRAM

USB Controller IP innehålla ususally MASTER gränssnitt, till exempel AHB MASTER. Exernal DMA är en back-up i kamp med potentiella buggar i MASTER-gränssnitt. Regulatorn Stöd DMA begäran gränssnitt förstås. Några referenser kan hittas i Mentor Graphics USB Controller IP-dokument.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back