Skapa krets för att få hälften av spänning till Collector i Transistor

M

Music Manic

Guest
Hej Jag har setup en enkel krets på min bakbord (med hjälp av en vän att testa min transistor) för förstärkning. Jag har:..? Sändare går till jord Base emot en 2M2 motstånd Collector får 5K6 motstånd (som är tänkt att halvera spänningen jag verkar vara att få en 8.7V läsning på min multimeter Varför Vad gör jag för fel jag använder en nio volts batteri som laddning. Tack

Det är inte den bästa kopplingsschema jag har sett, men såvitt jag kan se att du har bara ansluten två av de tre benen i transistorn så jag är inte säker på vad du förväntar att hända. Keith

[Quote = keith1200rs, 1.141.154] Det är inte den bästa kopplingsschema jag har sett, men såvitt jag kan se att du har bara ansluten två av de tre benen i transistorn så jag är inte säker på vad du förväntar att hända. Keith [/quote] Jag försöker Bias Collector till halv PD Spänning. Ledsen om bilden, det var lite rusade. Tack

Båda motstånden är anslutna till samma positiva matningen, kan en delare inte fungera på det sättet, måste den positiva spänningen till ena änden och marken till den andra änden. Får jag föreslå att du ladda ner en programvara simulator och experimentera ett par kretsar innan du försöker med en riktig en. Du kan också prova en online simulator http://www.falstad.com/circuit/e-index.html

Här är min väns installation och han får 4.5Volts Bias med båda motstånden kopplade till den positiva polen: Från vänster till höger: Collector Base Emitter Tack

Det har alla tre stiften i transistorn kopplad vilket är mer förnuftigt. Om du vill förstå elektronik du behöver för att börja rita kretsscheman, inte fotografera Kopplingsdäck. Keith

dina vänner design är mer lik spänningsdelare partiskhet där som du har provat samma sak med en öppen emitter din design är inte möjligt i realtid för en tranny

Om du har tillgång till några motstånd jag har kommit fram till en lösning. om du använder basen motstånd på 50 Kohm och en samlare motstånd som 2,5 Kohm kommer partiskhet halv spänningen antar Beta värdet på din transistor är 100. 9 volt / bas motstånd = basström. basströmmen * beta = kollektorströmmen 9 volt - (kollektorström * samlare motstånd) = spänningsfall från kollektor till emitter (i ditt fall att du vill 4,5 volt).

--- Uppdaterad --- [/COLOR] [quote = krixen, 1141468] Om du har tillgång till några motstånd jag har kommit fram till en lösning. om du använder basen motstånd på 50 Kohm och en samlare motstånd som 2,5 Kohm kommer partiskhet halv spänningen antar Beta värdet på din transistor är 100. 9 volt / bas motstånd = basström. basströmmen * beta = kollektorströmmen 9 volt -. (kollektorström * samlare motstånd) = spänningsfall från kollektor till emitter (i ditt fall att du vill 4,5 volt)
Hej Krixen, Kan du ge mig lite mer info om hur varje del fungerar tillsammans med varandra. Jag förstår vad du säger men skulle varje transistor behöver olika förutsättningar att arbeta på ett visst sätt? Jag jobbar på NPN A amp grunderna just nu, bara så jag vet exakt vad som händer med transistorn. Tack

Ta en titt på detta: http://www.falstad.com/circuit/e-voltdivide.html Det visar ett avdelare exempel spänning. Experimentera med motstånden också och du kommer att se mönstret. Spänningen bestäms av motståndet förhållandet snarare än det verkliga värdet. Jag är fortfarande inte helt säker på vad du försöker göra, dock. Du vill att kollektorspänningen vara hälften av vad basspänningen är? Eller hälften av emittern?

Den enda skillnaden mellan BJT är som du använder är betavärdet. NPN är vad jag antog att du har så det kommer att fungera. så strömmen i basen kan skrivas som: basström = [9 volt (från batteriet) - 0 volt (emitter är jordad)] dividerat med basresistans. nu kollektorströmmen är: basströmmen x betavärde. vanligtvis beta är 100, ibland är det 50 beroende på transistorn. förhållandet mellan kollektorströmmen och bas strömmen är beta. (Ic / Ib). eftersom nu har du kollektorströmmen, om du vill hitta spänningsfallet mellan kollektor och emitter (V ut) kan du göra 9 volt (från batteriet) - spänningsfall på kollektor motstånd (dvs. kollektorström * samlare motstånd) = V ut [color = "silver"] --- Uppdaterad --- [/COLOR] bara kommer att göra en snabb formel sammanfattning här läser jag över min post och det kan vara lite ordrik: Batteriet kommer att kallas Vcc nu: Ib = (Vcc) / Rb Ic = Beta * Ib beta = Ic / Ib (detta är att hitta din betavärdet för att se om det 100 eller annorlunda) Vut = Vcc - (Ic * Rc) Jag glömde diodspänningsfallet från bas till emitter bör basströmmen vara Ib = Vcc - 0,7 V / Rb (vanligtvis är 0,7, ska vara lätt att mäta spänningsfallet mellan bas och emitter med en voltmeter)

bara kommer att göra en snabb formel sammanfattning här läser jag över min post och det kan vara lite ordrik: Batteriet kommer att kallas Vcc nu: Ib = (Vcc) / Rb Ic = Beta * Ib beta = Ic / Ib (detta är att hitta din betavärdet för att se om det 100 eller olika) Vut = Vcc - (Ic * Rc)
utmärkta arbete kompis men kom ihåg antingen Ic eller Beta värde måste vara känt om båda är okända beräkning blir tråkiga

En grundläggande nackdel med th epresent förspänningskretsen är att du driver transistorn i perfekt mättnad om du tar en för låg strömförstärkning. T.ex. transistorn i det ursprungliga exemplet har uppenbarligen ett B av ca 200, om man räknar kretsen för B = 100 eller ett ännu lägre värde, transistorn mättas. Småsignaltransistorer som BC547 täcker en strömförstärkning mellan 100 upp till 800. Ändra kretsen till en kollektor-bas partiskhet motstånd undviker åtminstone mättnad.

Om du kan ge mig värdet för din nya Vout när du ansluten marken tillbaka till sändaren jag kan berätta vad din betavärde är för din krets och då kan vi lätt komma med motstånd lösningar för din design för att få 4,5 volt över kollektor-emitter-

Rekommendation till Musik Manic: Jag deltog inte i denna tråd (hittills). Varför inte? Jag är för lat resp. inte tillräckligt motiverade att översätta verbala krets beskrivning (och alla följande verbala insatser) till ett kopplingsschema. Du ska veta att det är vanligt att (för min åsikt: en nödvändighet) för att stödja frågan som ditt med ett kopplingsschema. Det är min rekommendation för framtiden. LVW

Dess sådan enkel krets som enligt min mening den lätt att förstå. Dess en BJT förstärkare med endast två motstånd. Han verkar också vara nya för elektronik och jag är säker på att det skulle vara svårt att göra kopplingsschema.

[Quote = krixen, 1141899] Han verkar också vara ny elektronik ....... [/quote] Ja, troligen ... och därför min rekommendation.

--- Uppdaterad --- [/COLOR] [quote = LVW, 1141917] Ja, troligen ... och därför min rekommendation
Här har du: [attach = CONFIG] 80.542 [/attach]

Det är en vanlig fast förspänning ckt vad är problemet här om du varierar Rb värdet automatiskt op kan varieras för att passa dina behov

din beta-värdet bör vara ~ 202 om mina beräkningar stämmer, nu kan du styra kollektorströmmen att ge Vout du behöver

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back