svepåtergångstransformatorn förhållande

X

xaccto

Guest
Det har jag förbryllad exakt hur du räkna ut varv förhållandet mellan en flyback transformator? dess inte sinusformad vågform afterall, mer som galna pulser. Jag är bara inte får den laddade sekundärspänningen jag vill med mina experiment. Jag gör ett steg upp från 12V till 30V, lossas den sekundära har stora spänningsspikar, men inte om jag sätter en belastning på det, mer som bara 10V, kan detta vara rent fel av switchregulatorkretsar inte reglerar ordentligt, men ändå skulle vilja veta om jag fick Turns Ratio korrekt. Dessutom är en helvågslikriktare (mittuttag typ) till någon nytta i en flyback? Jag har aldrig sett en publicerad krets med en, alltid 1/2 våg likriktare (dvs en diod)

Flyback, per definition, inte sänder framåt läge och därmed inte har någon helvågslikriktare. En enda avslutad, framåt + flyback converter kan bygga. Med en Flyback omvandlare, behöver de slingrande förhållandet inte utformas mycket exakt. För att uppnå en 50% pulskvot skulle lindningsförhållandet motsvara avsedda spänningsförhållande, såsom i en framomvandlaren. Men Flyback omvandlaren kan åstadkomma ett stort område spänningsvariation. Det låter, som om du driver ett svepåtergångstransformatorn med för hög induktans, som inte lagrar tillräckligt med energi. En flyback transformator (om du inte använder t.ex. låga permeabla järnpulverkärna) måste alltid gapped.

Ja, det är en RM8 kärna med ett gap, N41 material gapet i mitten kärnan, är det tillräckligt?, Eller om hela kärnan gapped? Jag knäppte upp klippen, så kan variera kärnan. Jag har utgången till en ~ 1AMP last (2x7805 + 5ohm motstånd). Övervakning inströmmen. Om jag flyttar kärnan isär går inström upp och sekundära svängningar märkt på växeln MOSFET vågform. Den ökade med 1volt fördubblades inström. På något sätt tror jag att detta är inte bra.

ds det har feedback? Om inte utskriften kommer att minska när det gäller att ladda. I inget belastning flyback utspänning kommer att vara hög i både primär och sekundär. Det är ganska likt öppna en laddad induktor

det har F / B. men i jämförelse med att använda controler chip i ett ord buck regulator topologi och samma chip i en flyback krets, är skillnaden i regleringen förmåga enorm, det är bara min lycka eller är det en anledning till det, jag vet inte . i båda fallen f / b är ett motstånd delningsnätet, så borde ha similiar förmåga. den primära har 8Turns, återställningen slingrande 8T och den sekundära 17t (tror jag) Jag ska försöka igen detta igen, ska jag gå flera varv eller mindre med det primära? Genom att ändra Ct, mössa jag experimentera med olika frekv från ca 20kHz, till ca 120khz hittills har jag fyllda 2x uA78S40, (väl fick dem gratis) det är något fel med 78S40, speciellt f / b och förmodligen reglera - kanske brinner varför dess föråldrade. Dess tillgängliga spänning ref stift, och dessutom opamp är praktiskt tho. Mer framgång med MC34063. På något sätt kanske de frekvensreglering regulator block hittills använda och har inte mycket tur eller är jag bara otur. Jag har några TL494 liggande, så jag ska prova nästa, så kanske pulsbredd kontroll har bättre förmåga? Tittar på att köpa några SW CONTROL chips, SG3525 - kan direkt driva MOSFET, eller jag borde kanske titta på något som kan göra specifikt aktuellt läge kontroll? Förslag?

Jag vet inte din mall, men en flyback-omvandlare i allmänhet inte behöver en RESET lindning. I vissa fall, off-nätet omvandlare har ytterligare primär aux lindningar att begränsa primär flyback överspänning, för det kan vara att bygga med en lägre läckage induktans än den isolerade sekundära. I din design, sade återställs linda måste förväntas absorbera det mesta av flyback energi 12 -> 30 V step-up funktion, respektive att begränsa den sekundära spänningen till ca 25 V. Är det avsedda verksamheten?

Ha en återställning lindning med en diod, och jag märker en nedgång i emk toppen på den primära när den är ansluten, så jag känner brinner bättre än att använda en viss Snubber på den primära, även om MOSFET verkar hantera det ok ändå, men något som gör mindre stress är säkert bra. kan inte säga att jag verkligen vet vad diff mellan en flyback eller framåt omvandlare, bara för att säga att detta är en enda primärlindning och en transistoromkopplare köra den.

Återställ lindningen används endast för framåt omvandlare [size = 2] [color = # 999999] läggas till efter 32 sekunder: [/color] [/size] posta yr scheman

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back