switchade nätaggregat felsökning fråga

D

david90

Guest
Jag har en Dreamcast spelkonsol och strömförsörjningen fungerar ibland när den slås på kallt. Om jag lämnar ps på i ungefär 20 sekunder, så kommer det fungera bra. PS har 3 utspänningar: 12V, 5V och 3.3V. Den 3.3V produktionen mätt 2.5V och det gjorde att konsolen inte fungerar. 12V och 5V järnväg fungera bra. PS har en PWM-controller chip och en isolationstransformator. vilka eventuella dålig komponent kan orsakas PS inte fungerar när du slår upp kallt? Jag bytte redan filterlocket @ the 3.3V utgång men problemet kvarstår.

Hej. Förutsatt [URL = "http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sega-Dreamcast-Internals.jpg"] denna bild [/URL] är identisk till enheten. Jag skulle chechk de 3.3V spänning Stabilisator. Det kan vara en allmän spänningsstabilisator som förlitar sig på externa motstånd för att mata ut rätt spänning. Jag antar att antingen en av motstånden är att förlora eller defekt, eller att regulatorn själv är defekt. Chechk lödningen. Det är en stor chanse att tillämpningen färska löda tenn på nämnda komponenterna skulle göra det fungera igen.

vad och var är spänningsstabilisator på ps ombord? Eftersom du är från Norge, jag antar att du använder olika termer. Ja den bild du postat ser exakt ut som PS styrelse som jag har.

<span style="color: grey;"><span style="font-size: 10px">---------- inlägg added at 20:51 ------- --- Tidigare inlägg var vid 20:49 ----------</span></span>
Vad är syftet med de tre halvledare (bifogas kylfläns) belägna @ nedre halvan av ps styrelsen ?

Jag tror att det är de likriktare att "rätta" eller konvertera högfrekvent växelström till likström. Jag tror att de är ultrasnabb återvinning eller SCHOTTKY dioder. 3 för 3 spänning skenor. Hoppas att detta hjälper. Tahmid.

<span style="color: grey;"><span style="font-size: 10px">---------- inlägg added at 01:59 ---------- Tidigare inlägg var vid 01:54 --- -------</span></span>
Eller botten 2 (de på en kylfläns) skulle kunna parallellt för högre nuvarande kapacitet. Har de två eller tre stift? Jag kan inte säga från bilden. Kan du se det i din PSU?

Hej, jag skulle kolla med en ESR mätare kondensatorerna nära utgången. Om du inte har en, bara ändra dem! De är billiga. Hälsningar, Bruno

vad är din anledning till att ersätta den här mössan? Jag vill bara lära btw.

Som vi vet de vanligaste orsakerna till att digital elektronik enheter inte verkar vara en dålig elektrolytkondensatorer. Alla elektrolytkondensatorer med aluminium har en begränsad livslängd. Och detta beror på uppvärmning av elektrolyten i elementet, är kondensatorer inte hermetiskt tillslutet, och elektrolyten i dessa kondensator småningom avdunstar vilket leder till ökade ESR som orsakar ökad uppvärmning och så vidare. Som du nämnde innan du har redan ersatt 3.3V kondensator och i detta fall behöver byta kondensator i primärkretsen också, bredvid styrkretsen. Jag har inte ett schema för denna krets, men jag antar vid 5V och 12V finns mellan transformatorn till utgångarna några extra kretsar / transistorer, det är därför inga viktiga skillnader ses som för 3,3 V-utgång. I allmänhet kan du öka antingen spänning eller kapacitans i kondensatorn i ett nätaggregat ansökan om du inte hittar den exakta värden för. Det är mycket viktigt att du installerar kondensatorer med rätt polaritet.

Som vi vet de vanligaste orsakerna till att digital elektronik enheter fail verkar vara en dålig elektrolytkondensatorer. Alla elektrolytkondensatorer med aluminium har en begränsad livslängd. Och detta beror på uppvärmning av elektrolyten i elementet, är kondensatorer inte hermetiskt tillslutet, och elektrolyten i dessa kondensator småningom avdunstar vilket leder till ökade ESR som orsakar ökad uppvärmning och så vidare. Som du nämnde innan du har redan ersatt 3.3V kondensator och i detta fall behöver byta kondensator i primärkretsen också, bredvid styrkretsen. Jag har inte ett schema för denna krets, men jag antar vid 5V och 12V finns mellan transformatorn till utgångarna några extra kretsar / transistorer, det är därför inga viktiga skillnader ses som för 3,3 V-utgång. I allmänhet kan du öka antingen spänning eller kapacitans i kondensatorn i ett nätaggregat ansökan om du inte hittar den exakta värden för. Det är mycket viktigt att du installerar kondensatorer med rätt polaritet.
varför är några möjliga roll / på grund av den extra kretsar / transistorer som du nämnde?

Normalt i en flyback SMPS bara en utgång är reglerad och resten är bara tänkt att spåra, och om bättre lagstiftning krävs, måste du lägga till post-regulatorer. Det är tanken med ytterligare kretsar för +5 V och 12V.

tack för hjälpen. Jag tror att jag hittat problemet. Jag tog en närmare titt på kepsar och jag såg en av kapsyler hade en läckande basen (3,3 locket innan induktor). Jag kommer att ersätta den och testa ps igen.

Om du vill kontrollera ESR av kondensatorer (de är ofta den främsta orsaken faktiska electronis enheter) kan du gå till min hemsida kommer du att få scheman i ESR meter från enkel till mer komplex fråga, [url = http://kripton2035.free.fr/esr-repository.html] ESR-repository [/url]

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back