Triac applicatioon för fas selektion

M

mrsandy

Guest
Tre triacs har sin MT2 terminal ansluten till de tre faserna i 220VACV utbudet. MT1-terminaler är anslutna till varandra som utsignal. Målet är att få utbudet i produktionen om det finns ett fel i någon av faserna genom att skjuta en av triacs. Blir det något problem?

det är säkert så länge du dubbel, trippel kontrollera att endast en TRIAC avfyras åt gången. annars det kommer att bli en fas SHORT. fick du det?

Tack för tipset. Jag ville bara se innan jag anslöt kretsen - rädd för en farlig upplevelse. Tack igen

Använd väljaromkopplare för fasval som är mycket säkrare än att använda triac. [color = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post läggas till 22:22 -------- - Tidigare inlägg var 22:19 ---------- [/SIZE] [/color] Om du ska göra något automatiskt då omkopplarna inte hjälpa eller annars omkopplarna är bäst alternativ.

Jag brukar tvärtom. Jag väljer en inmatning av en transformator via en triac istället för relä. Samtliga MT1 s är anslutna till den fas linjen och varje MT2 till motsvarande transformatorn terminalen. Obvioulsy bör endast en triac vara som helst. Observera att en triac fortfarande kan vara på några millseconds efter att ha passerat nollspänning om lasten är induktiv (som i mitt fall), även om det inte finns någon styrström, väntar på att lastströmmen att bli lägre än dess innehav en.

hej KerimF kan ni utveckla din metod att koppla triac.

kan ni utveckla din metod för att ansluta triac
Tyvärr är din fråga ganska allmän. Kan du vara tydligare som att fråga en eller flera specifika frågor?

Hej Kerimf säger mrsandy att hans mål i detta projekt är att få utbudet i produktionen om det finns ett fel i någon av faserna genom att skjuta någon av de andra två triacs. du sa att du gör detta i omvänd genom att ansluta en inmatning av en transformator via en triac istället för relä och koppla alla MT1-talet till fasen linjen och varje MT2 till motsvarande transformatorterminalen denna metod hjälp i att uppnå målet om mrsandy. Jag kan ha fel med frågan eftersom jag är väldigt ny på elektronik. Jag är ledsen om du tycker att denna fråga dumt.

Jag ser ... Först är din fråga inte dumma alls ... För det andra, jag tyckte att påpeka att en anslutning till MT1 s är möjligt. Skillnaden är att i hans fall, är en flytande strömförsörjning som behövs för att utlösa triac grindarna. I min, spänningen MT1 s är ganska stabila (ansluten till en spänningskälla som nätet). Inkom: En flytande strömförsörjning görs enkelt med en transformator. I mitt fall använder jag ett motstånd (eller R + C) som drivs av nätspänningen för att ge gate strömpulser. Kontrollen görs vanligen via en optokopplare som i en reglerad batteriladdare eller direkt som i en spänningsstabilisator (genom steg).

vad du än gör, du vill styra enheten för,
  • falskt växling,
  • inte utlösa
  • pålitlig för ett brett spektrum av laster,
  • test på bred temp. och inträngande buller gränser
  • dödtid säkerhetsmarginal
  • överspänningsskydd tester
Normalt sker med stor oljefylld kontaktorer.

Blir det något problem? Inlägg # 1
Om en mycket snabb övergång krävs, jag antar att det måste finnas en lastström sensor som indikerar när den verkliga brända triac är avstängd så att en annan man kunde utlösas. Inkom: Upptäckten av spänningen nollgenomgången är viktig här för de tre faserna (även om en kan vara tillräckligt, om det stöds av en god algoritm) Det finns två sätt att kontinuerligt utlösa en triac för att se till att det kommer att vara på, oavsett hur stark den induktiva lasten är: (1) Den enklaste sättet är genom att använda en fm strömpuls i varje halvcykel. Men det är effektkrävande främst om triac inte är känslig. (2) Den pulsade metod är att ersätta den fm puls med en ström av korta pulser (såsom 12us på puls följd av 68us av). I varje fall bör den utlösande halvcykeln pulsen avsluta innan nästa nollgenomgång. Även i en cykel, bör de två utlösande fasen vara lika. Kerim

Om triac används för att styra en induktiv last Ström och spänning är ur fas, så även om spänningen är 0V kommer fortfarande ström. Triac sin tur är av vid 0 strömmen inte 0 spänning.

Om triac används för att styra en induktiv last Ström och spänning är ur fas, så även om spänningen är 0V kommer fortfarande ström. Triac Inaktivera är 0 strömmen inte 0 spänning.
Vem har sagt något annat?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back