TV Horisontell vända

R

Roelescence

Guest
Hej alla, Kan du hjälpa mig att identifiera elektroniska komponenter som är relaterade till V-hold? Min TV, ny modell, behåller sin bild vända horisontellt och jag kan inte hitta v-håll på fjärrkontrollen varken på baksidan av tv, så jag bestämde mig för att felsöka komponenter, men ett problem är att jag inte kan identifiera komponenter som är relaterade till v -hold. Snälla hjälp Tack

Om du vill ha ett svar skulle det vara bra att veta vilken typ av TV det är. Är det LCD, plasma eller CRT, vilken tillverkare, modellnummer och approcimate ålder? Brian.

göra inlägg schemat i oro som kan vara till hjälp

Du kanske har en chans då. LCD och Plasma-TV genomsök inte på samma sätt som CRT och det nästan säkert inte skulle vara någon kontroll över skanningen frekvensen. Utan en schematisk det inte är möjligt att visa dig exakt vad du ska justera så du måste följa dessa allmänna riktlinjer: Titta på hals CRT (den rörformiga sektionen som sticker ut bakåt från skålen av glas). På det kommer du att se en sammanställning av tråd spolar drivit upp i skålen. Det kommer att finnas två kablar väg mot den horisontella scan transformator som vanligtvis är svart och har en eller två kontroller på det (vanligtvis "skärm" och "fokus") Dessa är inte de som du vill. De andra två ledningarna från spolenheten är de vertikala scan anslutningarna. Följ dessa tillbaka till crcuit styrelse och du kommer att hitta den vertikala slutsteget. Ibland är två effekttransistorer, ibland en effekt IC med en kylfläns. Den vertikala oscillatorn kommer antingen vara inne IC eller tillverkade av komponenter mycket nära den. Om det finns en kontroll kan du justera, kommer det att vara i området. Brian.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back