Universal Programmer Schematisk / programvara som behövs

D

diver143

Guest
Jag vill universalprogrammerare Schematisk och programmeraren Programmering mjukvara. Eller något passform med 8051: idea: Tack

Jag undrar vad som kan vara inne en $ 1000 + universella programmerare Någon idéer?

Hi i de kommersiella som du hittar en ASIC som kommer att göra hela jobbet. Om det är en äldre version kan du få några diskreta delar (och även vissa begränsningar). Om du gör en del efterforskningar på den här riktningen, bör du börja med de så kallade pin drivrutiner. Dessa kan köra ett stift med en externt programmerad (Hi och Lo) spänning, som krävs för funktionen av den specifika stiftet vid tidpunkten för programmering / kontrollera. På så sätt kan du använda 3,3 V, 5V eller 13V för att driva en PIN-kod. Förutom att du behöver massor av I / O för att konfigurera varje stift riktning och spänning. I toppen av det, från PC sidan, måste du göra en databas över produkter som omfattas av programmeraren, med uppgift om stift inställningar och programmering protokoll. Hälsningar [/quote]

Hej Zoli, jag en del efterforskningar på pin förare, de är med interna MOSFET och finns i 8-pin IC som kan driva ett stift hög eller låg eller flytande. Så det betyder att om en hobby vill göra en universell programmerare då han kommer att behöva pin-drivrutin för var och en av stiften han vill programmera. För ex om vi behöver 40 pin MCU programmeraren behöver vi 40 Pin Drivrutiner + Pin läsning IC. Då stift drivrutinerna kommer att kontrolleras av en styrenhet och ingenting annat att göra just sätta hög / låg eller en viss spänning som nedladdingar säger. Det innebär att alla logiken i placeras i mjukvara och hårdvara är väldigt dum, Bra information Zoli, som hjälper att förstå kommersiell Uni progs. Här finns datablad för intersel pin förare http://www.intersil.com/data/fn/fn7279.pdf Den vill kommentera det här? Tveka inte att göra så ...

[Quote = gamegurus] Jag undrar vad som kan vara inuti en $ 1000 + universella programmerare Någon idéer? [/Quote] modern design användning FPGA pindriver och mikroprocessor för inre tidskritiska rutiner

Men varför är mest universella programmerare baserat på parallellport, Finns det någon form av särskild öppen källkod design som fungerar på parallellporten?

[Quote = gamegurus] Men varför är mest universella programmerare baserat på Parallellport [/quote] eftersom det var det enklaste sättet att ha många IO modern design användning USB titt på http://www.elnec.com/beeprog. php till exempel

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back