Vad är förhållandet mellan buller och cmos skalning?

J

John Xu

Guest
hej,
Jag har en fråga om relatioonship mellan buller characteristcs och CMOS-process skalning.Jag har för avsikt att utforma en TIA (155m) och 0.6um och 0.35um blandade CMOS-process är availble.Jag vill bara veta, från tanke på buller förbättring, vilken process som är bättre?

Skalas process innebär bättre eller sämre ljud?

Tack

Analog konstruktion är full av olika kompromisser.Enligt min uppfattning kan man inte säga vilken process som är bättre tills du designar kretsen i både teknik och se vilken som är mindre buller.Vad jag kan säga från grundläggande formler av buller i CMOS-teknik är att, vanligtvis genom att ändra skalan ljudet av processen kommer att öka.Till exempel termiskt brus av en MOSFET är 4 * K * T * (Gamma) * gm.Gamma är normalt 2 / 3 i lång kanal transistorer, medan man i submicron processer kan det vara upp till 2,5 (i 0.25um).Men kom ihåg, fortfarande finns det GM som kan vara olika i två olika tekniker.
Ur en annan synvinkel, titta på flimrar ljudet av en CMOS-transistor som är: K / (Cox * WL * f).I en submicron teknik, WL mindre, men Cox är mer.Även K kan vara annorlunda i både teknik, så du kan inte enkelt säga som en har mindre buller.

Håller med OP Amp ..

Kretsen det selft spela en stor rolll ... Buller skiljer sig från en typ av analog krets till en annan ...

I stället för fysiska frågor av ökande Cox i skala CMOS, dsign är den avgörande ... Liksom skillnaden AMP i GH-nivå måste matcha till eleiminate bullret i utsignal ...

I skalas enheten reservkraft är också ett stort problem ..

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back