(W / L) förhållandet från specifikationerna för analoga kretsar

A

ashuanurag

Guest
Hej,

Jag behöver veta hur (i branscher) en designer når (W / L) relationen mellan de olika transistorer i en analog krets från design specifikationer.
Exempel allan Holberg ger en metod för op ampere.Var kan jag få en sådan metod för andra kretsar?

Thanks a ton,
Ashu

Jag tror inte du kan hitta en bra metod för alla typer av kretsar.Olika banor med olika specifikationer skulle kräva olika sätt att transistor dimensionering.Till exempel, om du designa för högfrekvent du strävar efter att minimera W * L och kanske valde W / L så att Vdsat är inte minimum.För lågt buller, exakt kretsar du vill ha större transistorer.Vinstsyfte kan du välja W / L som minimerar Vdsat så att du får högre GM för en viss ström.Och då har man oftast blandar alla dessa tillsammans.

Tack för svaret.Men är det några bra exempel på detta någonstans?Jag behöver förstå hur detta förfarande skall följas för några analoga kretsar.Har du länkar till någon sådan konstruktion exempel eller, säg, en bra bok för sådana specifikationer (W / L) omvandling?

Thanks a ton!

@ Ashuanurag,

Jag förstår din fråga.men finns det ingen särskild definiera rutinmässigt för att beräkna bildförhållande transistor i din design.du behöver bolla med hela vägen, spela med Vdsat ekvation.tillämpa enkla teorier.Du bör gå igenom Gray Meyer bok och UCB föreläsningar.

hey Girish,

Var kan jag få dessa UCB föreläsningar???

tack på förhand

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back