what's planar transformator

M

mtawab74

Guest
kan du ge oss en länk eller detaljerad förklaring ABT vad planar transformator

dos är byggt på PCB?
dos man behöver amulty layer PCB?
dos det behöver en kärna?

Ja, måste du använda en kärna av PCB har lindningar,

Kontrollera med w * w.ferroxcube.com, w * w.mag-inc.com för mer info.

Tornado

På RF och mikrovågsfrekvenser du kan göra detta utan att kärnan.Kopplingen är mindre, men det fungerar.När flerlagerkort du kan sätta flera varv i en viss yta och öka kopplingen.

tack alla

UPPBLÅST

Mitt problem är att sens 37A fyrkantvåg 45% duty 2 pulser / cykel

kunde jag sens denna ström genom att göra en PCB spiral av 25 tur så nära som möjligt till 37A spåra
och ansluta en börda motstånd på denna spiral som ett I / V-omvandlare
dos detta arbete?

Med denna makt nivå (37 A) och du bara vill upptäcka en puls, tror jag att en vanlig mikrovågsugn parallell linje directional coupler kommer att fungera.Lets göra några beräkningar.För 2 oss, har du en frekvens på ca 500 kHz eller en våglängd på 600 m.Känsligheten hos en riktad koppling är sinus för linjen längd dividerat med våglängd.lets försöka 10 cm för att få sinus (0.1/600) = sinus (1,6 E-4 radianer) = 1,6 E-4 koppling effektivitet.Detta multipliceras med kopplingen till 100% verkningsgrad.[edited del.Det finns en faktor 4 förbättring på grund av kvartalet våglängd är full koppling och en faktor 2 för FR4 som kommer att göra mitt calcuations runt 1e-3 på effektivitet som bör ge rimliga signaler med 37 A viktigaste väg signal.]

Jag misstänker att du kan upptäcka pulsen på produktionen av skarv.Prova ett experiment med en ståltråd parallell till de viktigaste nuvarande tråd och ett oscilloskop för att se om du kan få en påvisbar aktuell.

Ett annat knep är att mäta spänningsfallet över en längd av spår att 37 A rinner igenom.
Senast redigerad av VÄDERSPÄND den 11 november, 2003 3:18, edited 1 time in total

Why don't you känsla resistiv det motstånd som din PCB spåra och skillnaden förstärkare??

I princip spiral nära 37A spåret kommer att fungera.Men din signal är starkt beroende av att alla magnetiska material som ligger nära den spiral (ökar / minskar din koppling mellan spår och spiral) och säkerligen alla andra transienter eller radiosignaler frekvens.

En stängd magnetisk kärna med primär och sekundär lindning har en viss koppling som gör det möjligt att mäta en primär nuvarande korrekt.Detta är ett bättre val.

Men valet beror på din ansökan.

Så berätta för oss vad du vill mäta (frekvensområde, noggrannhet).

min ansökan är att sens Push Pull omvandlare nuvarande
Strömmen 37A topp med frekvensen 100Khz/90% tull

Jag använder inte resistiv avkänning coz av makt förluster (för att få 1 volt motsvarar den nuvarande i need 0,025 ohm/30 watt) för mycket förluster

Jag tänkte om hur du använder 0.001ohm en skillnad förstärkare men jag tror nosie kommer att vara hög jämförbar med upptäckta signal (37mvolt)

också att jag behöver mycket billig lösning som 0,025 Ohm = 5 $

gör fullständig har någon lösning på bullerproblem vid ,001 PCB motstånd förstärkare

thanks 4 er alla

Du är i en hög EMI miljö.Vad sägs om att sätta en extra sväng slingrande på din transformator?Detta kan användas för att känna spänning över ett stort värde motstånd och därmed inte avfall makt.

Detta slingrande skulle ske parallellt effektivt med din last och skulle inte slösa kraft på grund av lasten motstånd, kunde sensor motstånd som kan göras mycket små.

Om din design har råd med dyrare komponenter, kan du sätta (lim) en Halleffekt nuvarande sensor över makten spåra och mäta strömvågform det sättet.

ledsen

vad denna enda tur göra ?????????????????

dosen den fungera som en strömtransformator ?????????

och vad kommer att vinna i denna vändning V / A??Jag funderar på avkänning sekundära nuvarande istället för primära är att arbetet ??????

tack

Den enda tur bör ge dig en isolerad åtgärd av spänningen vågform över lasten och köra.

Det kommer inte ge dig ett mått på den nuvarande.Jag var inte säker på vad du ville mäta.

För många år sedan fanns det FETs med andra källor som hade ström trappas ner från total.Dessa användes till löpande mätning.

Bara använda en aktuell sond (en enda primär lindning över en ringformade kärna bobin) som någon annan gör det.Se bara till att kärnan volymen räcker inte för att mätta ferite domäner.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back