Hur att åter-ball en BGA ...

G

gszczesz

Guest
Jag har ett ATI Radeon Mobility chip 9700 att jag behöver nytt ball ... Jag har en 850D värmepistol, lodpasta och BGA stencil. Jag har också en 7-45X zoom mikroskop. Schablonen har inte en big-tillräckligt ram för chip. När jag satte schablonen på chipset och starta smälta lodpasta med luftpistol från toppen tenderar pastan att flyta mellan schablonen och IC och lödbollarna brukar inte hålla sig till dynorna. Om jag lägger aluminiumfolie på schablonen, så åtminstone jag kan skapa små lödbollar. Kulorna är en smärta i röven för att överföra en i taget på IC. Den delvis torkade flöde tenderar att hålla dem på plats, men detta är verkligen en utmaning att göra. Om jag täcka chip med pastan och värm den med värmepistol uppifrån tenderar lodet att samla på några stift, medan resten unballed. Har någon en bra teknik för att återställa Balling dessa enorma IC-talet. Tekniken får inte innehålla en BGA maskin, skicka ut den till på nytt balled professionellt eller någon annan kostnad hindrande metoden ;) Greg

Ryska killar solderer koner av lod på kontakt plattformar, och värm sedan upp IC en torrare före fusion av lod. Utmärkta sfärer bli.

Unfortunetally chipet är för stor för sin teknik, men bilden var klara upp lite saker. tack! Greg

hej Andra sätt att göra det och enklaste tar chip ut, sätta nya bollar (du kan köpa kolv 10000 bollar, och de kom i olika storlekar) och sätta dem på chip i gel flöde, hetta upp så de plats chip, så sätter chip igen och hetta upp igen skulle ta ännu mindre än 30 minuter som man ha matris för bollar placering, och sådana matriser är avialibable på marknaden, eller kan bearbetas i CNC routrar easly även u kan ta en titt här http://www.ocwhite.com/bga/ Med Vänliga Hälsningar

sawwa7, jag tittar på den lösningen, men jag kunde inte hitta en plats som sålde kolv lödbollar (förutom en som ville ta ut $ 1 en boll!) ... Vet du var jag kan få bollarna billigt? Jag har förfina processen med mallen till semi-arbete. Jag skar ut BGA mallen så att jag kunde göra en del av chipet på en gång. Den mindre Mallen förhindras överdrivet warping. Jag sökte då flödet och placera mallen ner och värmde upp det med en lod järn. Detta torkat upp flödet lite och gjorde det klibbigt, så håller mallen på chipet. Sen fortsatte som beskrivs i det jpeg ... Detta verkade fungera mycket bättre än vad jag gjorde innan, men överlappande avsnitt är mycket svårt ... Greg

@ Greg har försöker du en efter en rad? när du har allreadt kapade temlate. jag använder 850 varmluftspistol och hålla värme till 2,5 till 3 seting och luft ABT 2 till 3 inställning. av låg luft bollen inte över laping. Jag använder denna teknik för mobiltelefon BGA reballing. Förlåt för dålig engelska. WBR

hej gszczesz ta en titt på denna bra artikel fann jag den och vill dela :) hoppas det blir till viss hjälp till u och alla kollegor som behöver lite info om omarbetningar BGA chips. Kind Regards

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back