USB/RS232 Prolific PL2303

G

Gonchar

Guest
Jag har problem med PL2303. Jag har gjort USB/RS232 kabeln efter ursprunglig schema. När jag använder chip från den ursprungliga kabeln min kabel fungerar korrekt. När jag använder nya marker finns det inga transmited data från USB till RS232. Men läsning från RS232 till USB är närvarande. RS232 utgångar är i TriState. ShutDown utgång (pin12) är hög. Jag använder inte externt minne. SCLK och Data stiften dras upp. Jag tror att chip är i vänteläge. Varför chip är i vänteläge?

Hej, bara en idé, om du kabeln säljs i hög st-es av tillverkaren, är det möjligt att använda anpassade pl2303 chips (USB Vid and Pid som redan programmerat i IC), vilket elliminating behovet av extern 93Cxx minne för USB-information . Dessutom kan förarna avgränsas till den VID och PID. Om du installerar ett nytt chip, med andra VID och PID, fungerar oftast inte. Försök att installera om drivrutinerna eller försöka använda de nedladdade drivrutinerna från www.prolific.com.tw med nya chip. / Pisoiu

Hej, vän jag tror att du kan använda följande chip FT232BM. Databladet har några scheman som hjälper dig.

Tack så mycket. : Wink: jag föredrar att försöka använda denna typ av marker. Jag har nästa fråga. Kan jag programmera mitt USB-chip? Vad jag måste göra för detta? (Programer enhet, program osv.) Vad VID och PID jag måste programmera in chip eller kanske externt minne? Där jag kan hitta drivrutiner som kommer att stödja min enhet? Jag förmodade att chips som stöds med vanliga förare från ursprungliga tillverkningen: rop:

[Quote = Gontjar] Kan jag programmera mitt USB-chip? Vad jag måste göra för detta? (Programer enhet, program osv.) Vad VID och PID jag måste programmera in chip eller kanske externt minne? Där jag kan hitta drivrutiner som kommer att stödja min enhet? [/Quote] Du kan inte programmera Prolific IC. De kommer med förprogrammerade USB-funktioner. Det enda du kan ändra är deras VID och PID (+ några enkla IC inställningar), eftersom de lagras i den externa seriella EEPROM (sökning EDAboard forum eller Google för gratis enkla seriella EEPROM programmerare). Kontrollera Prolific supportsidan på H ** p :/ / tech.prolific.com.tw / för sista förare, schematiska och anteckningar tillämpning.

Jag är inte bekant med pl2302, men intersting i ditt problem, din uppgift om att den fick ok, men RS232 förare i tri-state då överföra (slutsatsen VID / pid är bra), som jag känt några usb / seriell chip som ftdi stöd sändare aktivera funktionen (för halv duplex COMM. som RS485), prova lista denna punkt.

Var kan jag få den schematiska och kopplingsschema för Pl2303. På deras webbplats för support har de inte det schematiska, bara datablad.

[Quote = sky2004] Var kan jag få det schematiska och kopplingsschema för Pl2303. På deras webbplats för support de inte har det schematiska, bara datablad [/quote] Redan uppladdat här:. http://www.edaboard.com/viewtopic.php?p=201331 # 201.331 PL2303 och PL2313 Schematiska filer innehåller OrCAD filer och PDF-filer. Använd bara EDAboard sökfunktionen för att hitta info.

: (Jag kan inte hitta PL2303 Shematic jag behöver det för en ny design jag föredrar detta chip beacause jag har en för en Comercial kabel...

[Quote = JoseA]. (Jag kan inte hitta PL2303 Shematic jag behöver det för en ny design jag föredrar detta chip beacause jag har en för en Comercial kabel [/quote] Du kan inte se bilagor innan du har.. gjort din första inlägg. Och eftersom det var ditt första inlägg kan du inte se den bifogade filen innan. Kan du se det nu JoseA?

Jag träffar aldrig det här problemet tidigare. Om du inte använder EEPROM, måste du också lägga PULL UP motståndet. Då kan det fungera korrekt. Gook lycka för dig!

jag kan inte hitta bifogade filer kan ni ladda dem igen Brand i Wire: idé:

Detta är den oljerika Schematics. Hoppas du lyckas med detta chip.

Någon som vet värdet av L1, L2, L3, L4 ferrit pärlor i PL2303 schema?

Jag kan föreslå att du använder FT232Bm för USB till RS232 konvertering. Det gör ditt arbete enklare.

[Quote = trungnl] Detta är den oljerika Schematics. Hoppas du lyckas med detta chip. [/Quote] Jag kan inte ladda ner den.

Jag har en USB / seriell kabel, men det fungerar inte. Hur kan jag göra??? Jag tryied många föraren men ......: -

Jag har en PL2303 Converter och har installerat drivrutinerna för det. När jag kontrollerar omvandlaren genom att kortsluta Rx och Tx terminaler via HyperTerminal jag få tillbaka de brev maskinskrivna. Men när jag ansluter med mikrokontroller jag få dummy tecken. Jag har anslutit på följande sätt USB ---> PL2303 ----> MAX232 ----> MICROCONTROLLER ska jag försöka genom att ta ut MAX232 som jag inte säker på om PL2303-utgång TTL eller RS232 STANDARD.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back